به ایران می‌آیم تا همبستگی‌ام را با شما نشان دهم

«شان استون»، پسر کارگردان سرشناس سینمای آمریکا در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره مسائل مختلفی سخن گفت. از اینکه برای ابراز همبستگی به ایران سفر می‌کند و بهبود رابطه ایران با غرب را از طریق گفت‌و‌گو امکان‌پذیر می‌داند، تا اینکه سینمای ایران به حضور بازیگران مرد خوش‌چهره نیاز دارد. به گزارش ایسنا، در جریان برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی هالیوودیسم و سینما که در گستره سی‌امین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، فرصتی دست داد تا با «شان استون» که از میهمانان دعوت‌شده به این کنفرانس بود گفت‌وگویی فراهم شود.

استون که چندی پیش هم در کشورمان حضور یافته بود، درباره علت حضورش در جشنواره و کنفرانس هالیوودیسم گفت: «من به ایران برگشتم چون پروژه‌هایی در حال ساخت دارم که درحال دنبال کردن آنها هستم و تمرکز اصلی من اکنون برای ادامه ساخت آنها است. درعین حال خوشحالم که به کنفرانس هالیوودیسم آمده‌ام، چون اکنون یک برهه تاریخی و البته دشوار برای ایران است.»وی افزود: «آمریکایی‌ها دائم درباره جنگ و تحریم ایران صحبت می‌کنند. برای همین من به ایران آمدم تا همبستگی خودم را با شما نشان دهم و با شرایط حاکم بر کشور بیشتر آشنا شوم.»شان استون درباره اینکه برگزاری چنین کنفرانس‌هایی تا چه اندازه و در چه راستاهایی می‌تواند مفید باشد، گفت: «مفید بودن چنین همایش‌هایی بستگی دارد به اینکه افراد دعوت‌شده صاحب ‌فکر و اندیشمند باشند و بتوانیم مذاکره و گفت‌و‌گو داشته باشیم. مهم‌ترین چیز برای من درباره ایران این است که تصویر درستی از این کشور ارائه کنیم که در روابط آن با غرب تاثیرگذار خواهد بود.بهبود رابطه ایران با کشورهای غربی از طریق گفت‌و‌گو ممکن خواهد بود و به نظر من مهم‌ترین دستاورد این کنفرانس‌ها این است که با غربی‌ها صحبت و گفت‌و‌گو کنیم.»پسر کارگردان ضدآمریکایی هالیوود درباره نقش سینما در بیداری اسلامی گفت: «آثار مستندی که از سال گذشته درباره انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی ساخته شده‌اند، یعنی فیلم‌هایی را که با دوربین‌های دستی گرفته شده‌اند، می‌توان به سینمای انقلابی تعبیر کرد. همانطور که سال گذشته در آمریکا در تظاهرات مردم فیلم‌های زیادی با دوربین‌های دستی گرفته شد. آفریقا، مصر و چندین کشور دیگر آثار تحسین‌برانگیزی تولید کردند که به شیوه‌ای انقلابی نظر آنها را نشان می‌دهد.»

شان استون همچنین درباره فیلم «جدایی نادر از سیمین» که نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار ۲۰۱۲ است، گفت: «این فیلم را ندیده‌ام، اما درباره داستان آن شنیده‌ام. فیلم فرهادی جایزه گلدن گلوب را گرفته و مطمئنا شانس اول کسب جایزه اسکار خواهد بود.»وی همچنین گفت: «رشد سینمای ایران به عوامل متعددی بستگی دارد، اما اگر می‌خواهید در سینما حرف‌هایی برای گفتن داشته باشید، ابتدا باید در عرصه بازیگری تحولاتی ایجاد کنید. باید بازیگران مرد خوش‌چهره و جذاب در سینمای ایران معرفی شود. در حال حاضر هالیوود بازیگرانی از این دست بسیار دارد که نقش‌های اول فیلم‌های بزرگ را بازی می‌کنند، اما در ایران چنین بازیگرانی بسیار کم هستند.»

شان استون همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که؛ «رژیم اسرائیل نمی‌تواند با بهانه هولوکاست اقدام به اشغالگری و گرفتن سرزمین مردم فلسطین کند.»

«شان استون» بازیگر، ‌تهیه‌کننده و کارگردان هالیوودی است که اواخر شهریورماه امسال برای آشنایی با سینما و سینماگران ایرانی به ایران آمد.وی فرزند «الیور استون»، کارگردان سرشناس‌ هالیوود است که به‌عنوان بازیگر در فیلم‌های «سالوادور‌»، «متولد چهار جولای»‌، «نیکسون»‌، «قاتل بالفطره» و «دبلیو» ایفای نقش داشته است. وی همچنین نویسندگی فیلم‌های «گری استون»، «جنگ علیه زمان» و «تجرد» را به‌عهده داشته و در مقام کارگردان و تهیه‌کننده نیز فیلم‌های «مرگ اسکندر»‌، «گری استون»‌ و «کمال ضد خوب است» را در کارنامه خود دارد.او ابراز امیدواری می‌کند فیلم «Great Stone» که اولین تجربه کارگردانی او است و در مرحله پس از تولید قرار دارد، در ایران نیز بتواند به نمایش درآید.