ثبت قدیمی‌ترین سینمای تهران در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: باید سالن‌های تئاتر و سینماهای تاریخی تهران را به مکانی برای برگزاری فستیوال‌های تاریخی و فرهنگی تبدیل کنیم. محمدحسین فرمهینی فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش‌های این اداره کل برای ثبت‌ قدیمی‌ترین سینمای تهران، اظهار کرد:‌ سینما «کریستال» در خیابان لاله‌زار به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سینمای تهران با پیگیری‌های در حال انجام به‌زودی در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود. چند سال پیش، برخی به‌دنبال گرفتن مجوز تخریب این سینما بودند که با تلاش این اداره کل، جریان تخریب متوقف شد.او سینما «آرش» را یکی دیگر از سینماهای تاریخی تهران دانست و ادامه داد: این سینما هنوز به‌عنوان یک سینمای قدیمی فعالیت می‌کند، ولی سینماهایی مانند «متروپل» و «نیاگارا» متعلق به اواخر دوره پهلوی اول و اوایل دوره پهلوی دوم هر دو تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه سالن‌های تئاتر و سینماهای تاریخی در تهران باید پس از ثبت در فهرست آثار ملی نیز کاربردهای فرهنگی داشته باشند‌، گفت:‌ پس از ثبت سینما کریستال به‌دنبال یک سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم قدیمی‌ترین سینمای تهران را به‌عنوان مکانی برای برگزاری فستیوال‌های تاریخی و فرهنگی در تهران سامان‌دهی و آن را معرفی کنیم.

او بیان کرد:‌ درباره سالن‌های تئاتر تاریخی غیرفعال مانند تئاتر «پارس» نیز می‌خواهیم پس از سامان‌دهی، کاربری آنها را به‌عنوان موزه تئاتر که در آن، تحولات تئاتر ایران به‌نمایش درمی‌آید،‌ تغییر دهیم.فراهانی درباره وضعیت تئاترشهر و ساخت‌وسازهایی که پشت سالن «قشقایی» در حال انجام است نیز‌ گفت: با توجه به اینکه هنوز کار تعیین حریم تئاترشهر انجام نشده است‌، توانسته‌اند از شهرداری مجوز ساخت‌وساز بگیرند.