جدایی نادر از سیمین با دو نامزدی برای بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی زبان در تاریخ سینمای ایران بی‌رقیب شد

از حدود یک ماه پیش و آغاز فصل جوایز سینمایی، گمانه‌زنی‌ها در مورد نامزدها و برندگان هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار که ۲۶ فوریه در کداک تیا‌تر لس آنجلس برگزار خواهد شد، شدت گرفته است.

تا این جای کار چارچوب کلی نامزدهای احتمالی تعدادی از 24 بخش جوایز اسکار 2012 شکل گرفته و تا حدودی می‌توان حدس زد چه فیلم‌هایی در این دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، پیشتاز خواهند بود.
امسال در بخش فیلم خارجی‌زبان ۶۳ کشور نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند. انتخاب نامزدهای این بخش در دو مرحله صورت گرفت که در نهایت کمیته فیلم خارجی‌زبان در مرحله دوم از میان این ۹ فیلم پنج نامزد نهایی را انتخاب کرد که اسامی آنها عصر سه‌شنبه گذشته به وقت ایران همراه نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام شد. در این بخش فیلم‌های کله خر (میشل. آر روسکام، بلژیک)، پا‌نوشت (جوزف سدار، رژیم اشغالگر قدس)، در تاریکی (آنی یژکا هولاند، لهستان)، آقای لازار (فیلیپ فالاردو، کانادا) رقیب جدایی نادر از سیمین از ایران خواهند بود.
تا این جای کار رقابت اصلی بین سه فیلم است، فیلم بلژیکی کله خر، فیلم اسرائیلی پانوشت و جدایی نادر از سیمین که در این میان به جز فیلم اصغر فرهادی، ذات سینما و جادوی آن در فیلم کله خر بیشتر است. سوای اینکه در نظر بگیریم جدایی... تا حالا بیشترین جوایز را از جشنواره‌های جهانی در میان رقبایش برده است و همچنین نظر منتقدان کل دنیا و دل روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود (همان جایزه گلدن گلاب) را هم برده است و بیشترین احتمال را برای بردن بهترین فیلم خارجی اسکار دارد، روشن است که وجه سیاسی آن دست کم از طرف دولت آمریکا غیر قابل انکار هست. بنابراین در این صورت قطعا شانس نخست متعلق به فیلم جدایی... خواهد بود.
اما احتمال دیگری هم هست که اگر در عین حال قرار باشد علایق اعضای آکادمی اسکار که تعداد زیادی یهودی در میان آنها وجود دارد، عامل تعیین‌کننده باشد که تردیدی در آن نیست آن وقت می‌شود گفت که پانوشت به عنوان یک فیلم اسرائیلی، از نظر هنری و سینمایی به شدت قابلیت این را دارد که اعضای آکادمی اسکار، از ارزش‌های سینمایی آن دفاع کنند.


اتفاق منحصر به فرد برای سینمای ایران
جدایی... نامزد بهترین فیلمنامه اورجینال شد. این خبر از جهات مختلف بسیار مهم تر از نامزدی بهترین فیلم خارجی است. رقبای اصغر فرهادی در این بخش میشل هازاناویسیوس (آرتیست)، کریستن ویگ، آنی مامولو (ساقدوش‌ها)،
جی. سی چندر (MARGIN CALL) و وودی آلن (نیمه‌شب در پاریس) هستند. فیلم فرهادی اخیرا جایزه بهترین فیلمنامه را از انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس دریافت کرد. دریافت این جایزه از سوی یکی از مهم‌ترین و بانفوذترین گروه‌ منتقدان سینمایی در آمریکا نشان می‌دهد، جدایی‌نادر از سیمین در جوایز اسکار امسال بجز بخش فیلم خارجی‌زبان در دیگر بخش‌ها هم می‌تواند فرصت رقابت داشته باشد. برابر با قوانین آکادمی هر فیلم خارجی‌زبان در صورت داشتن شرایط لازم می‌تواند در دیگر بخش‌ها هم رقابت کند. منظور از فیلم خارجی‌زبان فیلمی است که خارج از ایالات‌متحده آمریکا تولید شده باشد و بخش زیادی از دیالوگ‌های آن به زبان غیرانگلیسی باشد.
نامزدهای دیگر بخش‌های اسکار 2012
عصر سه شنبه اسامی نامزدهای سایر بخش‌ها هم اعلام شد. به این ترتیب رقابت برای بردن مجسمه طلایی سال ۲۰۱۲ به جدی‌ترین مرحله خود رسید. نامزدهای سایر بخش‌ها به ترتیب زیر است:
بهترین فیلم: آرتیست، اولاد، بسیار بلند و فوق‌العاده نزدیک، خدمتکار، هوگو، نیمه‌شب در پاریس، مانی‌بال، درخت زندگی و اسب جنگی.
بهترین بازیگر مرد: دمیان بیشیر (یک زندگی بهتر)، جرج کلونی (اولاد)، ژان دوژاردین (آرتیست)، گری الدمن (بندزن خیاط سرباز جاسوس)، براد پیت (مانی‌بال).
بهترین بازیگر زن: گلن کلوز (آلبرت نابس)، وایولا دیویس (خدمتکار)، رونی مارا (دختری با خالکوبی اژدها)، مریل استریپ (بانوی آهنین)، میشل ویلیامز (هفته من با مریلین).
بهترین بازیگر مرد مکمل: کنت برانا (هفته من با مریلین)، جونا هیل (مانی‌بال)، نیک نولتی (جنگجو)، کریستوفر پلامر (مبتدی‌ها)، ماکس فن‌سیدو (بسیار بلند و فوق‌العاده نزدیک).
بهترین بازیگر زن مکمل: برنیس بژو (آرتیست)، جسیکا جاستین (خدمتکار)، ملیسا مک‌کارتی (ساقدوش‌ها)، جنت مک‌تیر (آلبرت نابس)، اکتاویا اسپنسر (خدمتکار).
بهترین کارگردانی: وودی آلن (نیمه‌شب در پاریس)، میشل هازاناویسیوس (آرتیست)، ترنس مالیک (درخت زندگی)، آلکساندر پاین (اولاد)، مارتین اسکورسیزی (هوگو).
بهترین فیلمنامه اقتباسی: الکساندر پاین، نت فمسن، جیم راش (اولاد)، جان لوگان (هوگو)، جرج کلونی، گرنت هسلوبو ویلمن (نیمه ماه مارس)، استیون زیلیان، آرون سورکین، استن چروین (مانی‌بال)، بریجت اکانر، پیتر استراوان (بندزن خیاط سرباز جاسوس).
بهترین فیلم انیمیشن: گربه‌ای در پاریس، ریکو و چیتا، پاندای کونگ‌فو کار ۲،گربه چکمه‌پوش، رنگو.


نامه‌ تبریک‌ داریوش مهرجویی برای اصغر فرهادی
حالا نوبت طلسم اسکار است که شکسته شود!
داریوش مهرجویی که نخستین جایزه بین‌المللی سینمای ایران را با فیلم گاو از جشنواره شیکاگو کسب کرده در یادداشتی که نسخه ای از آن در اختیار کافه سینما قرار گرفته نامزدی جدایی نادر از سیمین را در دو بخش اسکار تبریک گفت. در متن این یادداشت آمده است:
به اصغر فرهادی عزیز تبریک می گویم و امیدوارم همان طور که طلسم جایزه نوبل شکسته شد، این بار طلسم جایزه اسکار توسط تو شکسته شود و همه دوستداران سینمای ایران با دسته گل به استقبالت بیایند.




فرهادی پس از نامزدی در اسکار گفت:
این موفقیت تنها برای من نخواهد بود
اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین»، نامزدی این فیلم را در دو بخش اسکار اتفاقی ارزشمند دانست و البته نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه را ارزشمندتر.اصغر فرهادی پس از اعلام نامزدی فیلمش در جوایز اسکار در پاسخ به سوالات خبرنگار هالیوود ریپورتر گفت: از بین دو نامزدی، بهترین فیلمنامه برای من معنای دیگری دارد، چون پیش از هرچیز من کارم را با نوشتن شروع کردم. وی در پاسخ به این سوال که در لحظه شنیدن خبر کجا و در چه حالی بوده است، پاسخ داد: در حال نوشتن صحنه‌ای از فیلمنامه بعدی‌ام بودم که دو روز است با آن درگیر هستم و دنبال باز کردن گرهی در این صحنه بودم که دستیارم این خبر را به من داد.فرهادی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی‌اش درباره کاندیدا شدن فیلمنامه چه بوده است، گفت: در مورد نامزدی بهترین فیلم خارجی حدس می‌زدم، اما در مورد بهترین فیلمنامه کمتر حدس می‌زدم.وی در ادامه در پاسخ این سوال که کاندیدا شدن در اسکار برایش چه معنایی دارد، گفت: مهم‌ترین معنایش آن است که اگر چه امروز مردم در فرهنگ‌های مختلف به زبان‌های مختلف سخن می‌گویند، اما زبان مشترک تمام مردم دنیا، سینما است.این کارگردان ایرانی درباره اینکه اگر جایزه اسکار فیلمنامه را ببرد چه حسی خواهد داشت، گفت: این موفقیت تنها برای من نخواهد بود، بلکه متعلق به همه کارگردانانی خواهد بود که به زبان‌هایی غیر از انگلیسی فیلم می‌سازند. این به معنای آن است که زبان نمی‌تواند مانعی در ارتباط برقرار کردن تماشاگران با فیلم‌ها در دنیای سینما باشد. سینما یک زبان مشترک جهانی است.