«ارباب حلقه‌ها» تالکین را از جایزه‌ نوبل محروم کرد!

طبق اسناد یافت‌شده در آرشیو آکادمی نوبل، دلیل اعطا نشدن جایزه‌ نوبل ادبیات به تالکین، داستان‌گویی ضعیف او در سه‌گانه‌ «ارباب حلقه‌ها» بوده است. به گزارش ایسنا،۵۰ سال پیش ممکن بود معتبرترین جایزه‌ ادبی جهان یعنی نوبل ادبیات به «جی. آر. آر. تالکین»، نویسنده‌ «ارباب حلقه‌ها»، برسد؛ اما روایت داستان او در این رمان‌ها به اندازه‌ کافی قوی نبود تا این جایزه به او برسد.

تالکین در سال ۱۹۶۱ توسط دوستش «سی.اس.لوییس»، نویسنده‌ «وقایع‌نگار نارنیا»، به هیات داوران جایزه‌ نوبل در سوئد معرفی شد؛ اما این گروه با عضویت افرادی چون «گراهام گرین» و «ای. ام. فورستر» تالکین را از دور رقابت حذف کردند و «ایوو آندریک» را شایسته‌ دریافت این جایزه‌ مهم دانستند.

این اطلاعات را «اندریاس اکستروم»، روزنامه‌نگاری سوئدی، در آرشیو جایزه‌ نوبل پیدا کرده است. به گزارش هافینگتون‌پست، وی درباره‌ رد صلاحیت تالکین گفت: تالکین با پیشنهاد سی.اس.لوییس نامزد شده بود... لوییس استاد ادبیات بود که صلاحیت انتخاب کاندیداها را داشت؛ اما نظر کوتاه «اندرز آسترلینگ»، مهم‌ترین منتقد ادبی آکادمی، بسیار تلخ بود. وی درباره‌ سه‌گانه‌ «ارباب حلقه‌ها» گفت: نتیجه این است که روایت این رمان‌ها به اندازه‌ کافی باکیفیت نیست.

این نویسنده‌ مطرح در دوم سپتامبر سال ۱۹۷۳ در سن هشتادویک‌سالگی بدرود حیات گفت.