تابع قانونیم!

مدیرعامل خانه سینما ضمن تشریح جزئی مشکلات به‌وجود آمده در میان معاونت سینمایی و خانه سینما بر پایبندی به قانون تاکید و تصریح کرد: ما با وکلای زیادی درباره موضوع خانه سینما صحبت کردیم، مطمئن باشید ما خودمان را قانونی می‌دانیم و تابع قانونیم. به گزارش مهر، محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما در نشست مطبوعاتی صبح دیروز در خانه سینما در خصوص مشکلات اخیر گفت: بخش عمده‌ای از رفتارهایی که امروز با آن مواجهیم حاصل اطلاعات اشتباهی است که مطرح می‌شود. یک نفر که عقل کل است و سابقه صنفی نیز داشته اطلاعاتی به طور اشتباه به مسوولان می‌رساند. این نگاه خوشبینانه به موضوع است.

وی افزود: اما نگاه بدبینانه این است که ما در ایام نزدیکی به جشنواره فجر هستیم، چرا باید چنین بی‌تدبیری در این زمان صورت گیرد؟ من درباره انتخابات مجلس صحبت نمی‌کنم خود آنها این موضوع را مطرح می‌کنند که اگر به این هم فکر کنیم اوضاع بدتر است در فضایی که کشورمان نیاز به آرامش دارد چرا باید چنین اتفاق‌هایی بیفتد؟

وی تاکید کرد: برخورد ریاکارانه نکنید بهتر است روشن صحبت کنید؛ ما به قانون امیدواریم و موضوع را پیگیری می‌کنیم. رییس دو قوه در جریان موضوعات پیش آمده هستند و ما از کمک آنها استفاده می‌کنیم. همان طور که عنوان کردم ما ۳ یا ۴ موضوع داریم که در حال پیگیری آن هستیم حال می‌خواهند اسم آن را هرچیزی بگذارند! اگر آنها تضمین می‌کنند این موضوعات را پیگیری می‌کنند، ما اصراری به ماندن نداریم.

مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: ما با وکلای زیادی درباره موضوع خانه سینما صحبت کردیم مطمئن باشید ما خودمان را قانونی می‌دانیم و این موضوع را در دادگاه پیگیری می‌کنیم.

عسگرپور درباره مهلت ۴۸ ساعته که در حکمی روز گذشته مطرح شده و در خروجی یک خبرگزاری قرار گرفت، گفت: تنها نامه مکتوب که بیانگر موضوع دعوا باشد همین نامه‌ای است که دیروز منتشر شد. در صورتی‌که وزیر ارشاد گفته است که چندین بار به ما تذکر داده اند من نمی دانم کی و کجا؟ چون ایشان را از ابتدای حضورشان در ارشاد تاکنون ندیده‌ام.

وی افزود: من امروز به عنوان مدیر عامل خانه سینما اگر حکم انحلال یک صنف را مطرح کنم، قطعا خنده‌دار است، زیرا آنها هیات‌مدیره دارند و خودشان می‌توانند درباره وضعیت موجود تصمیم بگیرند. قطعا در ارتباط با تمام این اتفاقات یک اساسنامه قانونی وجود دارد. این نامه وجاهت قانونی ندارد و بر اساس قانون ۵۵۶ دیوان عدالت اداری باطل کردن و انحلال با حکم قوه مجریه امکانپذیر نیست ما همچنان منتظر دادگاه هستیم.

عسگرپور ادامه داد: معاونت سینمایی به ثبت شرکت‌ها نامه داده و آنها در جواب عنوان کرده‌اند که ثبت خانه سینما قانونی بوده و حتی تغییر اساسنامه نیز تایید شده‌است. معاونت سینمایی کاملا در جریان این موضوع است. باور کنید بخش عمده دعواها برای پوشاندن کارنامه است، یک بار باید همه دعواها را کنار بگذاریم همه ما یک دور نمایی را حس می‌کنیم من پیش از این عنوان کردم که امسال به‌گونه‌‌ای پیش می‌رود که قطعا یک دعوایی راه می‌افتد.

فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما هم ادامه داد: همان طور که آقای عسگرپور عنوان کردند ما تصور می‌کنیم که در کشورمان قانون رعایت می‌شود. اما باید برخی دوستان بدانند که به هزینه‌های این اقدام پی ببرند. ما زور بازو نداریم سلاحمان متانتمان است. وکیل خانه سینما امروز به دیوان عدالت اداری رفته و دنبال ابطال دستور است ما قطعا امیدوار هستیم.

وزیر ارشاد: نیاز به دادگاه نیست، ما تصمیم می‌گیریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تخلفاتی که خانه سینما انجام داده، هیات نظارت بر مراکز فرهنگی، انحلال این تشکل را اعلام کرده که کاملا مطابق قانون است.

به گزارش مهر، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح شده در مورد خانه سینما گفت: کار ارائه مجوز به تشکل‌های فرهنگی، هنری و سینمایی از سوی هیات نظارت صورت می‌گیرد که علاوه بر آن بحث نظارت و انحلال مجوز آنها بر عهده وزارت فرهنگ است.

حسینی یادآور شد: البته دوستان قبلا فکر می‌کردند که نیاز به رای دادگاه است، اما زمانی که بررسی بیشتری صورت گرفت معلوم شد این بحث از اختیارات خود وزارت فرهنگ است؛ اما اگر تمکین در برابر قانون صورت نگیرد روال خود را طی خواهد کرد. وی تاکید کرد: اگر در مورد بحث خانه سینما به قانون تمکین نشود بر اساس وظایف قانونی‌مان عمل کرده‌ و موضوع را پی خواهیم گرفت.