بخش «نسل دیگر» به دلیل گرایش روز افزون جوانان به نوآوری در موسیقی و نگاه متفاوتشان به هنر با حضور گروه‌های حرفه‌ای جوان در بیست وهفتمین جشنواره موسیقی فجر راه‌اندازی شده‌است. به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، علی ترابی دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با اعلام این خبر گفت: «با توجه به گرایش بخش قابل توجهی از موسیقیدانان جوان به نوآوری و ارائه آثار متفاوت در ژانرهای مختلف موسیقی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، تصمیم گرفته شد که بخش متفاوتی با عنوان «نسل دیگر» در جشنواره برنامه‌ریزی شود که فرصت ارائه این آثار و اندیشه‌های نو در عرصه‌های مختلف موسیقی به‌وجود آید.»

وی با اعلام اینکه انتخاب عنوان «نسل دیگر» تنها برای یک محدوده سنی محسوب نمی‌شود، افزود: «این عنوان تفکری است که در بین بخش قابل توجهی از موسیقیدانان دیده می‌شود که بعضا از استادان نواندیش به شاگردان مستعد نیز منتقل شده است. ما همه این جریان را یک نسل می‌بینیم و معتقدیم که با ایجاد فرصت برگزاری کنسرت و شنیده شدن توسط مخاطبان می‌توان جامعه موسیقی پویاتری داشت.»

براساس برنامه‌ریزی انجام شده برای این بخش، یازده گروه در دو سانس موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی به اجرای برنامه خواهند پرداخت که عمدتا برای اولین بار در جشنواره حضور یافته‌اند.

به گفته دبیر اجرایی جشنواره طراحی و برنامه‌ریزی این بخش با مشاوره با کار‌شناسان مختلفی انجام شده است. مجموعه برنامه‌های نسل دیگر از ۲۴ تا ۲۹ بهمن در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری دکترحسن ریاحی از ۲۴ تا ۳۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ در تهران وچند شهرستان برگزار می‌شود.