خانم هاویشام بار دیگر به تلویزیون می‌آید

شخصیت خانم هاویشام در کتاب «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز در چند دهه گذشته بارها و بارها با بازی بازیگران مختلف روی پرده تصویر شده است. به گزارش خبرآنلاین، خانم هاویشام به اندازه رمان «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز شهرت دارد. خانم هاویشام زخم‌خورده است و شبح‌آسا و تا آخر عمر رخت عروسی‌اش را به تن دارد، لباسی که به رخت عزا بدل شده است. این شخصیت در اقتباس جدیدی از رمان «آرزوهای بزرگ» دوباره جان می‌گیرد.

در اقتباس جدید «انتظارات بزرگ» که سریالی چهارقسمتی است جیلیان اندرسن ۴۳ ساله نقش خانم هاویشام را بازی می‌کند، اندرسن جوان‌ترین بازیگری است که تا به حال در این نقش بازی کرده. خانم هاویشام در داستان دیکنز نقش بسیار مهمی دارد. او تاثیری عمیق بر پیپ، قهرمان داستان می‌گذارد.اندرسن متولد آمریکا است و اصلا نگران جوان بودنش برای نقش نیست، اودرمورد بازی در این سریال کوتاه گفت: «دیکنز در رمانش بطور دقیق سن خانم هاویشام را ذکر نمی‌کند. اگر حساب و کتاب کنید متوجه می‌شوید او در آن زمان ۳۷ ساله یا همین حدود بوده است.» او افزود: «این من هستم، در این سن و سال، مرا برای این نقش انتخاب کرده‌اند و من به این انتخاب احترام می‌گذارم. قرار هم نیست بگویم من در این نقش بازی نمی‌کنم چون باید بازیگر پیرتری را بیاورید.» خانم هاویشام با بازی جیلیان اندرسن تراژیک بودن زندگی این شخصیت را به نمایش می‌گذارد، شخصیتی که شبیه یک شبح است و صورتش انگار زیر لایه‌ای از خاکستر است و با جلو رفتن داستان چهره‌اش سنگی می‌شود.

گریم این بازیگر برای بخش‌هایی از این سریال که در آنها هاویشام در اوج پیری است به شکلی طراحی شده که در کمتر از دو ساعت آماده بازی می‌شود.

اندرسن درمورد گریم چهره خود گفت: «به رنگ خاکستری فکر می‌کردم که احتمال نمی‌دادم وجود داشته باشد. به نظرم موهای خانم هاویشام باید خاکستری خاصی باشد. موهای او باید هم مات و کدر باشد و هم درخشنده. سفید نیست، خیلی هم خاکستری نیست، رنگی بی‌رنگ بین اینها است.» خانم هاویشام که در شب عروسی همسرش او را رها کرده در خانه‌ای غمزده مثل یک روح زندگی می‌کند، کیک عروسی او را موش‌ها خورده‌اند و خودش عصبی شده و هرگاه مضطرب می‌شود دستان خود را چنگ می‌زند، حلقه‌های سیاه دور چشمان هاویشام نقش بسته‌اند. اندرسن ادامه داد: «من شیفته بازی‌های دیگر بازیگران در این نقش بودم، اما سعی می‌کنم خودم را مقایسه نکنم و قبل از سریال سراغ آن‌ها نرفتم. سعی می‌کنم تا آنجا که می‌شود به اولین دریافتم از نقش نزدیک باشم.»