کارگردانان و فیلم‌ها در فجر سی‌ام

با فرارسیدن دی‌ماه و نزدیک شدن به پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تلاش‌ها در استودیوهای تدوین و صداگذاری بیشتر می‌شود و به سختی می‌توان کارگردانی را یافت که در طول سال ۹۰ فیلم ساخته و فارغ از این دغدغه‌ها باشد. کسانی که جشنواره فیلم فجر را پیگیری می‌کنند، همواره در لیست فیلم‌های احتمالی حاضر در جشنواره به دنبال نام کارگردانان مطرح و با سابقه‌ای می‌گردند، امسال هم فارغ از رسیدن‌ها و نرسیدن‌های آثار سینمایی نام چندین کارگردان بزرگ سینما را در این لیست می‌بینیم.

داریوش مهرجویی یکی از کارگردانان صاحب‌نام حاضر در جشنواره سی‌ام فجر است که با فیلم نارنجی پوش در رقابت سیمرغ شرکت می‌کند.

نقش اصلی این فیلم سینمایی را حامد بهداد برعهده دارد و داستان حامد آبان عکاس حرفه‌ای مجلات و روزنامه‌ها را روایت می‌کند که با خواندن کتابی چنان تحت تاثیر پالایش محیط زیست و مبارزه با آشغال‌زایی می‌شود که با لباس نارنجی مخصوص رفتگران به شهرداری می‌پیوندد و با عنوان نارنجی پوش لیسانسه به شهرت می‌رسد؛ اما اعتبار و محبوبیت حامد زندگی خصوصی و خانوادگی او را با سیلی از فراز و نشیب‌های عاطفی تند و ناگهانی به سمت و سویی دیگر می‌برد...

چرخ و فلک نام فیلمی است که بهرام بهرامیان سال گذشته آن را ساخته و قرار است با این فیلم در جشنواره امسال فجر حضور یابد. این فیلم دارای مضمونی اجتماعی است و فرهاد آئیش، مژگان بیات، مصطفی زمانی و طناز طباطبایی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

خسرو معصومی هم که این روزها فیلمش با نام خرس آخرین مراحل فنی‌اش را سپری می‌کند، از رسیدن فیلمش به جشنواره امسال خبر داده بود. خرس داستان رزمنده‌ای است که پس از سال‌ها اسارت به شهرش برمی‌گردد و با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود.در این فیلم پرویز پرستویی، مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، علی اوسیوند، ناصر آقایی، داود فتحعلی‌بیگی،‌ مائده طهماسبی،‌ ابوالفضل شاه‌کرم و اکبر معززی به ایفای نقش می‌پردازند.

یکی دیگر از کارگردانانی که تا به حال موفقیت‌هایی در عرصه جشنواره‌ها داشته است، رسول صدرعاملی است که احیانا با فیلم در انتظارمعجزه که سومین و آخرین اپیزود از مجموعه شهری که دوست می‌دارم است، در فجر سی‌ام حضور خواهد داشت.

در این فیلم حمید فرخ‌نژاد، پریوش نظریه، بیتا فرهی،مهتاب گیتی فروز (بازیگر کودک) به ایفای نقش‌ می‌پردازند. ابوالفضل جلیلی که ساخت فیلم توقف کوتاهش به دلایل بودجه مالی سر و صدای‌هایی به راه انداخته بود در صورت اعلام درخواست کارگردان و تهیه‌کننده احتمال دارد در جشنواره امسال حضور داشته باشد.

به گفته جلیلی، توقف کوتاه کاری متفاوت با آثار قبلی‌اش است که می‌توان عنوان کرد ژانر جدیدی را در سینمای ایران احیا خواهد کرد.

مهدی کرم‌پور نیز امسال با فیلم پل چوبی در فجر امسال بخت‌آزمایی می‌کند. این فیلم یک عاشقانه در بستر فضای شهری معاصر است و چهارمین فیلم مهدی کرم‌پور است.

بهرام رادان، هدیه تهرانی و مهناز افشار، آتیلا پسیانی، فرهاد اصلانی، برزو ارجمند، امید روحانی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ابراهیم فروزش هم امسال با فیلم سینمایی شیر تو شیر احتمالا در جشنواره سی‌ام حضور خواهد یافت. این فیلم در جشنواره کودک اصفهان چندی پیش نمایش داده شد و مورد استقبال برخی مخاطبان قرار گرفت.

این فیلم سینمایی داستان فضل‌الله است که هنگام زایمان همسرش را از دست می‌دهد. بچه او تنها شیر آدمیزاد می‌خورد و همین اتفاق سرآغاز ماجراهای این فیلم در یک روستا است!

مانی حقیقی هم که با فیلم سینمایی یک پذیرایی ساده قرار است از میهمانان جشنواره فجر سی‌ام پذیرایی کند، یکی دیگر از بازیگران سینمای ایران محسوب می‌شود که در جشنواره امسال به عنوان کارگردان حضور دارد.

سامان مقدم در جشنواره سی‌ام یک عاشقانه ساده را به همراه می‌آورد که در آن مهناز افشار، مصطفی زمانی، همایون ارشادی به همراه فرهاد آئیش، احمد مهران‌فر، آتیلا پسیانی و مهراوه شریفی‌نیا بازی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: دو دوست قدیمی، از جوانی با هم عهد و پیمانی دارند. وصلت گندم دختر امان، با کرامت پسر صفر تقدیری نیست که گندم به آن تن دهد. او عشق خودش را می‌خواهد، سرنوشت خودش را می‌خواهد. عشق چیزی نیست که به عهد بی‌پرسش پایبند باشد. عاشقی ساده و سخت است. عاشقی حرف دلت است. گندم با بیست و چند سال سن، باید جلوی عهد و پیمان دو رفیق بایستد که حرف دلش را نپرسیده بودند.

بخت‌آ‌زمایی قریبیان، عطاران، معادی و مصفا در کارگردانی به کجا می‌انجامد؟

چهار فیلم از کارگردان/ بازیگران در فجر سی‌ام

در جشنواره سی‌ام فجر علی مصفا، پیمان معادی، رضا عطاران و فرامرز قریبیان بخت خود را به عنوان کارگردان می‌آزمایند. قرار گرفتن این کارگردانان که بیشتر در کسوت بازیگر در سینمای ایران حضور داشته‌اند در کنار کارگردانانی چون احمدرضا درویش، داریوش مهرجویی، ابوالقاسم طالبی به جشنواره امسال رنگی تازه می‌دهد.

«علی مصفا» با فیلم «پله آخر» خود که در سکوت کامل خبری آن را به پایان رسانده است در فجر امسال حضور دارد.«پله آخر» که در سکوت خبری ساخته شد، با بازی مصفا و لیلا حاتمی دومین تجربه کارگردانی این بازیگر شناخته شده محسوب می‌شود.مصفا در سال ۸۲ «سیمای زنی در دور دست» را با بازی لیلا حاتمی، همایون ارشادی و... کارگردانی کرد که در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی همچون کارلووی واری و مونترال به نمایش در آمد.«پله آخر» داستان امین دکتری میانسال است که پس از سال‌ها به ایران برگشته و به همراه مادرش تنها زندگی می‌کند. او با شنیدن خبر مرگ یکی از دوستان کودکی به خانه‌اش رفته و درگیر ماجرای مرگ او می‌شود.«پیمان معادی» بازیگر فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم امسال با نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «برف روی کاج‌ها» در انتظار فرارسیدن جشنواره فجر است.«برف روی کاج‌ها» به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان تهیه شده و به روابط اجتماعی میان انسان‌ها می‌پردازد. فیلمبرداری این اثر سینمایی ۲۴ اسفند ماه گذشته پایان یافت.مهناز افشار، ویشکا آسایش، صابر ابر، حسین پاکدل، حسن معجونی و آناهیتا افشار در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند.«رضا عطاران» هم با نخستین تجربه کارگردانی خود با فیلم «هیچ کس فرشته نیست» امسال در جشنواره سی‌ام حاضر می‌شود.این فیلم سینمایی که مضمونی طنز دارد، اکبر عبدی، مریلا زارعی، رضا عطاران، سروش صحت، ویشکا آسایش، ناصر گیتی‌جاه، اصغر سمسارزاده و خداداد عزیزی در نقش خودش بازی می‌کنند.«فرامرز قریبیان» بازیگر باسابقه سینمای ایران نیز امسال با چهارمین فیلم سینمایی خود با نام «گناهکاران» که به تازگی فیلمبرداری آن را شروع کرده است احتمالا در فجر امسال حضور خواهد داشت.رامبد جوان، شقایق فراهانی، کورش تهامی، قطب‌الدین صادقی، محسن افشانی و امید روحانی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند. به غیر از این بازیگران فرامرز قریبیان نیز یکی از نقش‌های اصلی فیلم تازه‌اش را برعهده دارد. «گناهکاران» که فیلمنامه آن را محمدسام‌قریبیان نوشت یک فیلم جنایی است که هومن بهمنش آن را فیلمبرداری می‌کند.