از مجوزی که صادر می‌کنید، حمایت کنید

شنبه شب اعضای کانون کارگردان‌های خانه تئاتر و محمد یعقوبی، هادی عامل در خانه تئاتر در نشستی به توضیح اتفاقات افتاده در توقیف دو نمایش «خشکسالی و دورغ» و «افسانه ببر» پرداختند و با استناد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، توقیف نمایش‌های خود را رد کردند. به گزارش «ایلنا»، در این نشست محمد یعقوبی گفت: شورای نظارت و ارزشیابی ارشاد چرا نمی‌تواند از مجوزی که می‌دهد حمایت کند؟ یعقوبی در ادامه بیان کرد: به نظر من تئاتر کشور با مشکلات بسیاری روبه‌روی است؛ چراکه سرپرست اداره‌ای دستور توقیف نمایشی را صادر می‌کند که خود آن را ندیده است. رحمت‌الله امینی (رییس شورای نظارت و ارزشیابی) اهل گفت‌وگو است و با شنیدن توضیحات من قانع شد و مانعی برای ادامه نمایش ندید. مطمئن هستیم که کارشناس این حوزه اشتباه کرده است و از این رو باید دشت گلی و اداره کل هنرهای نمایش برای این اتفاق از مردم و گروه عذرخواهی کنند.

وی افزود: من دوست دارم به مدیران مرکز هنرهای نمایشی بگویم شما در این مرکز چه می‌کنید و چه قدرتی دارید که حتی نمی‌توانید از مجوزی که داده‌اید؛ حمایت کنید و همه‌اش می‌گویید مدیران بالا، دستور این توقیف را داده‌اند.

وی ادامه داد: پیش از اجرا به من گفتند که ماجرای قذافی نباشد که من با توضیح؛ امینی را قانع کردم، تازه اگر مشکل این نمایش قذافی و ۲۵ باشد؛ راهش توقیف نیست و باید به ما اطلاع می‌دادند. در ادامه این نشست، رضا گوران(عضو کانون کارگردان‌های خانه تئاتر) بیان کرد: حرف‌های ما شنیده نمی‌شود. همه اتفاقات برای این حوزه می‌افتد و ما خبر نداریم و بدون هماهنگی با این کانون کارها انجام می‌شود و از این رو ما نمی‌توانیم پاسخگوی گروه‌ها باشیم.

در ادامه یعقوبی بیان کرد: اگر من پیشنهادی به بازیگری برای نمایش‌های بعدی بدهم او حق دارد که ‌آن را قبول نکند؛ چراکه فکر می کند از کجا معلوم است بدون هماهنگی ۴ روز بعد به توقیف نرود. آیا این شان وزارتخانه‌ای فرهنگی است که دیگران و آدم‌های پنهان برای آن تصمیم بگیرند و آنقدر ضعیف باشد که از خانواده خود نتواند حمایت کند؟

در ادامه این نشست، حسین کیانی هم گفت: اگر موارد را بر این امر بگذاریم که شورای نظارت می‌خواهد از ضایعه اخلاقی جلوگیری کند، ضرر کرده است؛ چراکه با این روش نمی‌توان از ضایعه اخلاقی جلوگیری کرد.

وی با مقایسه بین جریانات فوتبال و تئاتر کشور گفت: کل هزینه بودجه تئاتر در تهران ۳ میلیارد تومان است و در مقایسه دستمزد ۳ بازیکن فوتبال هم نیست.