حاتمی‌کیا جواب منتقدانش را داد

انتشار یادداشت ابراهیم حاتمی‌کیا در مورد فیلم «یه حبه قند» سیدرضا میرکریمی، واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. او در این یادداشت، ضمن تجلیل از فیلم میر‌کریمی به انتقاد از اصغر فرهادی و فیلم «جدایی نادر از سیمین پرداخته بود. او پس از مدت‌ها سکوت در گفت‌وگو با چلچراغ پاسخ منتقدانش را داد. بخش‌هایی از این مصاحبه به این شرح است:

- من در آخر نامه به آقای میرکریمی نوشتم «این عصر وارونگی پایانی دارد برادر» چیزی که من به آن اشاره داشتم هیچ ربطی به سینما به مفهوم هنر سینما ندارد. دردی است فراتر از دنیای سینما که در آن وادی دیگر دوست و همکار و برادر نمی‌شناسند.

- این فریادی بود و اگر مماشات می‌کردم، آیندگان این بزدلی را بر من نمی‌بخشیدند. برای من ایران و ایرانی نامی نیست که صرفا در شناسنامه‌ام ثبت شده باشد. هشت سال از عمر جوانی‌ام را به بهای جانم هزینه دادم و به عنوان یک سرباز بر خودم حقی قائلم که از آن دفاع کنم. حتی اگر همه دوستدارانم از من برنجند. وارونگی همین بس که متهم به حسادت شدم.

- در حیرتم عزیزی که این اتهام را کلید زد، چگونه سال‌های پایانی مرتضی آوینی هم نفسش بوده و درکی از مرام این نسل پیدا نکرده است.

- عزیزان، من اشاره به فیلمی کردم که از جشنواره فجر دولت آقای احمدی‌نژاد تا خانه سینما و شهرداری و جشنواره‌های اروپایی و آمریکایی و آفریقایی و آسیایی جایزه‌ها گرفته و همچنان می‌گیرد. پس چرا تا این حد کم تحمل از شنیدن یک صدای دیگر؟