پخش تیزر کلامی فیلم عبدالرضا کاهانی ممنوع!

در حالی که چند روزی است دوره اکران سینماها با نمایش فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» در گروه سینمایی عصرجدید آغاز شده است، اخبار موثق حکایت از آن دارند که این فیلم با مقداری جرح و تعدیل نسبت به نسخه اصلی روی پرده رفته است. البته این حذفیات آنقدرها هم عجیب نیست چراکه دست‌اندرکاران اداره نظارت و ارزشیابی چنان که باید به اکران این فیلم علاقه نداشتند و صرفا به همین دلیل بود که طی حدودا نه ماهی که از آغاز سال می‌گذرد هیچ زمان اکرانی به این فیلم اختصاص داده نشد و حتی برخی از توقیف بودن فیلم، خبر دادند اما رایزنی‌های فراوان میان تولیدکنندگان فیلم و اداره نظارت شرایطی فراهم کرد که بالاخره این فیلم اکران شود اما نه در یک زمان خوب بلکه در یکی از بدترین دوره‌های اکران!

به گزارش سینمای ما بد نیست بدانید اداره نظارت در ابتدا اصرار شدیدی داشت که حداقل باید ۲۰ دقیقه‌ای از فیلم کم شود تا به آن اجازه نمایش دهند اما گفت‌وگوهای فراوان کاهانی، مسوولان را قانع ساخت که به حذف ۱۰ دقیقه از فیلم رضایت دهند اما پافشاری شدید کاهانی مبنی بر اینکه کم شدن ۱۰ دقیقه از فیلمش به پایین آمدن بار معنایی آن منجر می‌شود سبب‌ساز آن شد که در نهایت دو طرف به کم کردن مدت زمانی کمتر از ۵ دقیقه از فیلم رضایت دهند.

شنیده‌ها حکایت از آن دارند که این حذفیات بیشتر مرتبط با بخش‌هایی است که در آن رفتار یک کاراکتر ترنس که دچار اختلالات جنسی است، واکاوی می‌شود! هرچند همین مقدار سانسور هم ممکن است دریافت ذهنی مخاطب را نسبت به ماجراهای فیلم زیر سوال ببرد اما به هر حال همین که یک فیلم تقریبا توقیفی توانسته با کمترین حذف روی پرده برود، جای خوشحالی دارد.

اما در کنار مساله حذفیات فیلم، عدم استفاده از تبلیغات میدانی و تلویزیونی برای معرفی این فیلم به مخاطبان از جمله مشکلات پیش روی «اسب حیوان نجیبی است» بوده چراکه در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت تا اکران این فیلم نه فقط هیچ بیلبوردی برای فیلم تدارک دیده نشده بلکه تیزر خاصی از آن هم در تلویزیون پخش نشده و به جز یکی دو سینما، هیچ سینمایی آنونس تبلیغی آن را نمایش نداده است.

جالب اینجاست که پخش تیزرهای کلامی و همچنین تیزرهایی که بخشی از فیلم در تیزر گنجانده شده باشد هم برای این فیلم ممنوع بوده و دست‌اندرکاران فقط می‌توانند تیزرهایی که با کولاژ کردن تصاویری از فیلم ساخته شده‌اند را برای پخش ارائه کنند.

از کنار مشکل تیزر و بیلبورد هم که بگذریم به تاریخ عجیب اکران فیلم می‌رسیم؛ مساله اینجاست در شرایطی که تمام فیلم‌های دوره جدید اکران از چهارشنبه آینده اکران می‌شوند فیلم تازه کاهانی از روز جمعه روی پرده رفت یعنی دقیقا یک روز بعد از تعطیلات مرتبط با سوگواری امام حسین(ع) که یقینا این مساله در استقبال مخاطبان از آن تاثیرگذار خواهد بود!

با همه این اوصاف اسب حیوان نجیبی است در روز اول اکرانش در تهران ۱۶ میلیون تومان‌ فروخت.

به گزارش ایسنا، بنا به اعلام فیلمیران پخش‌کننده «اسب حیوان نجیبی است»؛ «این فیلم از روز جمعه ۱۸ آذر ماه اکرانش آغاز شده و با وجود تعطیلی تعدادی از سالن‌هایش اما با استقبال خوبی همراه بوده است.»

این فیلم با نقش‌آفرینی رضا عطاران، حبیب رضایی، پارسا پیروزفر، مهتاب کرامتی و باران کوثری پنجمین ساخته بلند عبدالرضا کاهانی پس از «آدم»، «آنجا»، «بیست» و «هیچ» است که در خلاصه داستان آمده است: «چند نفر در یک شب ناخواسته با هم همراه می‌شوند.»