فرصت بهره‌مندی مردم از پیام‌های عاشورایی

نخستین نمایشگاه فرهنگی هنری عاشورا با عنوان «خیمه خورشید» برپا شد.

به گزارش ایسنا در مراسمی که صبح دیروز ـ۱۲ آذرماه ـ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شده بود، ‌امیر خوراکیان و علی‌اکبر ولایتی ـ مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری ـ از نمایشگاه «خیمه خورشید» بازدید کردند. در ادامه خوراکیان ـ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ـ با خیر مقدم به حاضران گفت: از روزی که در جمع دوستان تصمیم گرفتیم برنامه‌ای با رویکرد تبیین حرکت امام حسین (ع) در عاشورا و انتقال پیام‌ها،‌ درس‌ها و عبرت‌های این حادثه بزرگ برپا کنیم‌، همه چیز به گونه دیگری رقم خورد.

او با برشمردن تفاوت‌های اصلی این نمایشگاه با سایر برنامه‌های برگزار شده در این حوزه،عنوان کرد: هر روز که کار پیش می‌رفت شرایط به گونه دیگر رقم ‌خورد، به طوری که در حد انتظار ما نبود و تمام مشکلات آن به شکل زیبایی برطرف ‌شد.

خوراکیان خطاب به جمع حاضر گفت:‌ در این مراسم نه احساس مسوولیت و نه میزبانی دارم تا بخواهم به شما خیرمقدم بگویم. حس من در این مراسم همچون دربان حرم امام رضا(ع) است که امروز مثل شما در این مراسم حضور دارد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اهداف این مجموعه در برپایی چنین نمایشگاه‌ها و برنامه‌هایی گفت: می‌خواهیم با استفاده از امکانات هنری و نگاه چند رسانه‌ای، به اتفاقات فرهنگی هنری و به ویژه در ارتباط با موضوعات تاریخی ، اسلامی و مرتبط با انقلاب وارد شویم تا امکان انتقال پیام این دستاوردها را برای مخاطبان خود فراهم کنیم.

او اضافه کرد: قطعا این نمایشگاه که برای اولین بار به این شکل حاصل شده، کمبودهایی دارد، اما در خلال آن ما کسب تجربه می‌کنیم و مبنایی خواهد بود تا در آینده کیفیت فعالیت‌هایمان را افزایش دهیم.

خوراکیان با تاکید بر لزوم برپایی چنین برنامه‌های تاثیرگذاری، بیان کرد: باید جنبه تاثیرگذاری فعالیت‌هایمان را درعرصه افکار عمومی بالا ببریم تا از حالت شکلی به کیفی ارتقا یابیم.به گفته او، برنامه «خیمه خورشید» در هشت هزار متر مربع ارائه شده است که چهار هزار متر مربع آن به بازخوانی واقعه عاشورا از مدینه تا شام اختصاص دارد و با مطالعه دقیقی طی چهارماه فراهم شده است.

او تصریح کرد: در بخش «عاشورا و انقلاب»، الهام از حرکت عظیم عاشورا در انقلاب اسلامی را مبنای کار قرار داده‌ایم و در کنار آن غرفه دیگری همچون «عاشورا و دفاع مقدس» نیز داریم.

خوراکیان ادامه داد: فیلم‌ها‌ و انیمیشن‌ها دربخش مستقلی جمع‌آوری شده است و در بخش کودک و نوجوان نیز هفت قصه عاشورایی ارائه می‌شود. همچنین نمایشگاه پوستر و عکس، عرضه محصولات فرهنگی‌، اجرای تعزیه خوانی و ادبیات عاشورایی نیز در این هفته تدارک دیده شده است.

او در پایان اظهار امیدواری کرد: تا این اتفاق فرصت بهره‌مندی مردم از معارف و پیام‌های عاشورایی را فراهم کند.

به گزارش ایسنا،‌ در نمایشگاه «خیمه خورشید»، نمایشگاهی با استفاده از تصویر سازی‌های مرتبط و برنامه‌های چندرسانه‌ای برپا می‌شود که ترکیبی از حجم‌، عکس‌، نور، ‌صدا، ‌متن با محتوای سیر حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا وقایع کربلا‌ است.

همچنین در بخش «خیمه عاشورا‌، انقلاب اسلامی،‌ بیداری اسلامی» نیز مجموعه کارهای حجمی و نمایشگاهی با استفاده از تابلو متن گرافیکی همراه با روایتگری راوی زنده در بخش‌هایی از مسیر این بخش ارائه می‌شود.

در این خیمه روایت کربلا و ارتباط آن با انقلاب اسلامی ایران و جریان بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه بیان می‌شود.

در «خیمه عاشورا و دفاع مقدس» نیز مخاطبان در گروه‌های ۵۰ نفره با استفاده از توانایی‌های فناوری و چند رسانه‌ای به همراه صدا، ‌نور و حجم‌سازی در مسیری ۱۵ دقیقه‌ای با مباحثی از فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس آشنا می‌شوند.

یک غرفه نیز به عکس و پوستر اختصاص دارد که مجموعه‌ای از کارهای برتر با موضوعات فرهنگ عاشورایی و عزاداری سنتی را در بر می‌گیرد.

خیمه کودک و نوجوان نیز ویژه برنامه‌ ماه محرم برای کودکان و نوجوانان است.

همچنین در برنامه ویژه‌ای هر شب و در طول برپایی نمایشگاه شب شعر با دعوت از استادان این حوزه و جوانان برگزار می‌شود.

اجرای ۱۰ تعزیه توسط گروه‌های حرفه‌ای فعال نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است.

نمایشگاه «خیمه خورشید» از ۱۲ تا ۲۵ آذر از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ در بلوار کشاورز، ‌خیابان حجاب،‌ سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است.