راه آبی ابریشم قربانی شد شب واقعه اکران نشد

احمد میرعلایی از «فیلمیران» بابت عدم اکران فیلم «شب واقعه» و صداوسیما برای کم توجهی به فیلم «راه آبی ابریشم» گلایه کرد. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فیلم «شب واقعه» گفت: فیلمی با چنین ساختار خوبی ساخته شده، اما متاسفانه «فیلمیران» به عنوان موسسه پخش کننده این فیلم نهایت کم لطفی را به این فیلم می‌کند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته من از زمانی که به فارابی آمده‌ام ارتباط زیادی با این فیلم ندارم؛ اما «فیلمیران» باید در خصوص عدم اکران این فیلم بعد از دو سال پاسخگو باشد و هیچ پاسخی هم توجیه‌پذیر نیست؛ چرا که آنها باید مدیریت کنند تا فیلم اکران شود. این در حالی است که بنیاد شهید به عنوان سرمایه‌گذار اعلام کرده هرگونه امکاناتی را در این خصوص اختصاص خواهد داد.

میرعلایی با بیان اینکه اعلام کرده بودند ۵ مهر همزمان با سالروز شکست حصر آبادان این فیلم که موضوعش با آن مرتبط است، اکران می‌شود، گفت: اما متاسفانه اتفاقی نیفتاد. اینکه تنها به دنبال پخش آثار پرفروش باشیم برای کشوری مانند ایران درست نیست و بهتر بود از همان روز اول می‌گفتند نمی‌توانیم این فیلم را اکران کنیم و دو سال آن را معطل نمی‌کردند.

وی همچنین با گلایه از صداوسیما برای عدم توجه به فیلم «راه آبی ابریشم» اظهار کرد: این فیلم یک اثر ملی است و سیاست‌های خود صداوسیما را دنبال می‌کند که توقع بیشتری برای حمایت از آن از سوی این سازمان می‌رفت که متاسفانه آن را فراموش کردند. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: «راه آبی ابریشم» فیلمی نیست که با قطره چکان برایش آنونس گرفت و باید مردم را به دیدن چنین فیلمی که حرف و مطلب دارد، دعوت کرد. دیگر چه کاری باید در این فیلم انجام می‌شد که نشده است و نمی‌دانیم چرا این‌قدر ضعیف با آن برخورد می‌شود.

میرعلایی با بیان اینکه تلویزیون به‌رغم همه سیاست‌های خوبش در این موضوع عملکرد خوبی نداشت و از آن غافل شد، تصریح کرد: شاید مسوولان صداوسیما این فیلم را ندیده‌اند و بعد از آنکه آن را ببینند قطعا مردم را به دیدن آن ترغیب خواهند کرد. برای این کارهای ملی همه باید وسط بیایند و کمک کنند.

وی افزود: شهرداری هم باید کمک کند، این‌ها غیر از این فیلم از چه کاری باید دفاع کنند؟ کاری که تاریخ ما و حق ما را در خلیج فارس خیلی روشن بیان می‌کند و ثابت می‌کند ما در قرن چهار در این دریا با اقتدار کشتیرانی داشتیم و هر آدم و هر سلیقه‌ای که بخواهد زیر پرچم ایران باشد این فیلم مورد تاییدش است.

وی با بیان اینکه ما در فارابی تلاش زیادی برای تبلیغات این فیلم کردیم، گفت: اما متاسفانه «راه آبی ابریشم» در اکران مغفول مانده و تهیه‌کننده و کارگردان آن حق دارند برای زحمات چندین ساله‌شان گله‌مند باشند.

میرعلایی ادامه داد: صداوسیما دیگر باید به دنبال چه فیلمی برای تبلیغ باشد و جای خالی این عملکرد را چگونه می‌خواهد پر کند. ما کار خودمان را برای این فیلم انجام داده‌ایم و سطح شهر را پر از بیلبورد کرده‌ایم و گناه عدم آگاهی مردم از اکران این فیلم به گردن صداوسیما است و معتقدم «راه آبی ابریشم» قربانی شد.

«شب واقعه» چرا اکران نشد؟

علی سرتیپی اعلام کرد: از انعقاد قرارداد اکران «شب واقعه» با «فیلمیران» بیش از چهار ماه نمی‌گذرد و از همان روز اول هم به لحاظ خاص بودن آن صحبت شده بود.

مدیرعامل فیلمیران در گفت‌وگو با «ایسنا»، در واکنش به گلایه‌های میرعلایی در خصوص عدم اکران «شب واقعه» گفت: از همان روز اولی که قرارداد منعقد شد، گفتیم این فیلم نمی‌تواند اکران گسترده‌ای داشته باشد و قرار شد در گروه مخاطب خاص و سینما‌های آزاد در تهران و شهرستان اکران شود.

وی افزود: یک بار هم در همان تاریخ ۵ مهر برای اکران اعلام آمادگی کردیم؛ اما مواد تبلیغی آن ازسوی تهیه‌کننده آماده نبود.

سرتیپی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با نماینده گروه شاهد (سرمایه‌گذار فیلم) داشته‌ایم و پیگیر آن هستیم و الان کپی‌ها و مواد تبلیغی فیلم آماده شده و به‌زودی این فیلم اکران خواهد شد.

«شب واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، با بازی حمید فرخ نژاد، لادن مستوفی، حبیب دهقان‌نسب، بابک انصاری، علیرضا کمالی‌نژاد، آتش تقی پور ، آرا اصلانیان، آرتویت زهرابیان و گروهی از هنرمندان آبادان روایت چهل روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی است که دریاقلی سورانی پس از آنکه خانواده‌اش را از شهر آبادان راهی می‌کند، به اوراق فروشی خود در حاشیه بهمن شیر برمی‌گردد و با ماجراهایی روبه‌رو می‌شود.