نوک پیکان؛ مهناز افشار

مهناز افشار: ادعایی ندارم ولی سعی می‌کنم همه را راضی کنم

انجمن بازیگران خانه تئاتر نامه سرگشاده و تند و تیزی در اعتراض به حضور ستاره‌های سینما در تئاتر منتشر کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «هنر متعالی تئاتر ترازوی کار ماست و نه گیشه و ستارگان و روابط پس و پنهان. میدان تنگ و تاریک حرفه ترد و شکننده تئاتر به نهایت از سوی سیاستمداران ناآشنا و مدیران نوخاسته تنگ‌تر و تاریک‌تر شده است؛ چه رسد به آنکه دوستان سینماگر ما نیز عرصه ما را تنگ‌تر کنند. امروز که صنف هنرمندان محترم سینما به تئاتر اعتنایی نشان می‌دهند، ناگزیریم از امنیت شغلی هزار بازیگر حرفه‌ای تئاتر، که زندگی و معیشت خود را در خطر می‌بینند، دفاع کنیم». در بخش دیگری از این نامه آورده شده است:‌«از این پس حضور بازیگران سینما بر صحنه تئاتر منوط به آگاه‌سازی و اجازه خانه تئاتر است و قرارداد آنها باید مطابق با قرارداد بازیگران تئاتر باشد».

بهزاد فراهانی که خود و دو دخترش شقایق و گلشیفته، بازیگر مشترک سینما و تئاتر هستند موضوع این نامه را مطرح کرده و در صف اول مدافعان آن ایستاده است. او رییس هیات‌مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر است و البته سابقه سال‌ها حضور در سینما و تلویزیون را هم دارد. فراهانی در گفت‌وگویی چنین گفت: همان‌طور که در خانه سینما به هر کارگردانی اجازه کارگردانی نمی‌دهند، اجازه بدهید ما هم اینجا به هر بازیگری اجازه بازیگری ندهیم. اول ببینیم او اصلا بازیگر هست یا نیست. اصلا حرمت‌های تئاتر را می‌شناسد یا نمی‌شناسد. نبرد تلخ فقر هنرمندان تئاتر را می‌داند یا نمی‌داند. می‌دانید ما الان چقدر آدم در سالمندان داریم؟ چقدر آدم در بهشت زهرا داریم که از گرسنگی مرده‌اند. خب اینها هم باید در نظر گرفته شود. فراهانی در ادامه درباره حضور مهناز افشار و محبوبیتش در سینما که می‌تواند به کمک اقتصاد تئاتر هم بیاید گفت: به ما چه ربطی دارد. بیک‌ایمان‌وردی خدا بیامرز فیلم‌هایش فروش می‌کرد به خاطر آن لمپنیزمی که به کار می‌برد، ولی سینمای ما سینمای او نبود. ما باید از چیزی که به نام ما تمام می‌شود، دفاع کنیم. آن وقت ما رل اصلی کارمان و صحنه را چقدر به سادگی و راحت تقدیم ایشان می‌کنیم و صحنه را به این دختر هدیه می‌دهیم. کی امروز یاد فنی‌زاده می‌افتد؟ بچه مهدی فتحی الان چگونه دارد درس می‌خواند؟ این مشکلات هم وجود دارد. ایشان تشریف بیاورند ما رسوم و قواعدی داریم. اولا که اگر سواد نداشته باشند نمی‌گذاریم بازی بکنند. ما با بی‌سوادی مبارزه می‌کنیم.

مهناز افشار: ادعایی ندارم آقای فراهانی!

مهناز افشار هم در ادامه به بهزاد فراهانی پاسخ داد. به گزارش کافه سینما در این پاسخ آمده است: «با احترام به آقای بهزاد فراهانی. من ادعایی ندارم و نخواهم داشت. تلاشم را می‌کنم که هم حرمت تئاتر را نگه دارم و هم شما که پیشکسوت این حرفه هستید و هم دختران هنرمندی که تحویل این جامعه هنری داده‌اید و هم دیگر دوستانی که فکر می‌کنند مهناز افشار لیاقت صحنه تئاتر را ندارد. می‌کوشم تا همه آنها را راضی و خوشحال از حضورم در صحنه پراحترام تئاتر کنم... فقط با اجازه همه هنرمندان بزرگ این خاک عرض می‌کنم کمی منصف‌تر باشیم. حال‌مان بهتر خواهد شد... هر جا خودخواهی... باشد... انصاف از آن جا دور است.»