محاکمه سینما در تلویزیون

گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع بررسی جایگاه سینمای ایران شب ۲۹ آبان روی آنتن شبکه دو سیما رفت. جواد شمقدری در این برنامه حاضر شد و انتقادهای صریحی شنید که تا به حال به این شدت از رسانه ملی درباره سینمای ایران مطرح نشده بود. شمقدری در این گفت‌وگو به باج دهی به جریان‌های ضد انقلابی و ضد اسلامی در سینمای ایران متهم شد و بیش از هفتاد درصد از فیلم‌های جشنواره فجر سال گذشته، به عنوان آثاری معرفی شدند که با سکولاریسم و بی‌بند و باری و اومانیسم همسو هستند و ارتباطی با آرمان‌های انقلاب ندارند.

جواد شمقدری این بارهم از برنامه‌های خود در حوزه سینما دفاع و انتقادات خود را متوجه خانه سینما کرد.

به گزارش ایلنا، معاون سینمایی ارشاد با اشاره به مشکلات سینمای ایران گفت: مشکلات سینمای ایران و حضور برخی سینماگرها در این سینما؛ مانند یک زخم کهنه بود که من آن را باز کردم تا درمانش کنم.

وی ادامه داد: من به دنبال جذب نخبگان و حداکثری هستم، اما هرگز به هیچ فردی باج نمی‌دهم و اصلا اهل باج دادن نیستم زیرا اگر اهل باج دادن بودم به خانه سینما باج می‌دادم که برای سینمای ایران مشکلاتی ایجاد کرده است.

شمقدری افزود: در دوره‌های گذشته بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ فیلم‌هایی تولید می‌کردند که نامناسب و مورددار بود. اما این روند امروز اصلاح شده است. شمقدری با اشاره به اینکه امروز سینما یک مساله اصلی برای همه شده، افزود: من کاری کردم که حتی امام جمعه نیز درباره سینما نظر می‌دهد هرچند گاهی نیز انتقاد تندی می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش تولید آثار ضعیف و مبتذل در سینمای امروز افزود: معتقدم اگر سینمای ایران می‌خواهد رشد کند باید پای آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام بایستد.

معاونت سینمایی تاکید کرد: ما امروز ماموریت‌های مهمی داریم به خصوص در عرصه بین‌الملل باید کارهای زیادی بکنیم. باید سینمای ایران را از دایره‌تنگ خارج و مسیر آن را هموار کنیم و باید مسیر جدیدی را شکل دهیم. امروز اتفاق بزرگی درحال شروع است. از همه فیلمسازان می‌خواهم که دست بیعت به ما بدهند و ما را همراهی کنند.