تکریم همه نسل‌های ربع قرن سینمای ایران

مراسم نکوداشت سه نسل از سینمای ایران، سه شنبه شب در هتل استقلال و درحالی‌که بارش شدید برف، خیابان‌های تهران را سفیدپوش کرده بود، برگزار شد. در این مراسم مانند دیگر گردهمایی‌های سینمایی، میهمانان حاضر و سینماگران از هرنگاه فکری، بر لزوم مهربانی بیشتر دولت با اهالی هنر و همدلی تاکید کردند. نسل اول

محمدرضا عباسیان (مدیر موسسه رسانه‌های تصویری) در ابتدای این مراسم با اشاره به لزوم توجه به آثار فاخر سینمای ایران گفت: یکی از سیاست‌های ما در موسسه رسانه‌های تصویری توجه به آثار تاریخی و ارزشمند سینمای ایران و ارائه آنها در بسته‌های فرهنگی است لذا ما ابتدا مجموعه آثار ابراهیم حاتمی‌کیا را عرضه کردیم و بعد به دنبال ارائه یک مجموعه بودیم که برگزیده سینمای ایران باشد.

وی ادامه داد: در ابتدای امر از جمال امید خواستیم که طراحی این مجموعه را انجام دهد و سری اول این فیلم‌ها از میان فیلم‌هایی که حق رایت آنها با موسسه بوده، منتشر شد. در مرحله بعد نیز دنبال ارائه آثار افرادی همچون کیمیایی به عنوان مفاخر سینمای ایران هستیم. عباسیان با اشاره به ارائه این مجموعه در کیفیت عالی و با زیرنویس فارسی، عربی و انگلیسی گفت: انتظار داریم این مجموعه درکنار سایر محصولات فرهنگی و اقتصادی توسط مقامات دولتی در سفرهای خارجی ارائه شود. هارون یشایایی(تهیه‌کننده فیلم هامون) نیز با ابراز خرسندی از انتشار چنین مجموعه‌ای گفت: فیلم هامون متعلق به کارگردان آن است؛ زیرا هر فیلمی، برگی از دفتر سازنده آن است اما جدا از کارگردان؛ آنچه در هامون باعث وجه تمایز آن می‌شود؛ حضور خسرو شکیبایی در آن است. وی با اشاره به فیلم ناخدا خورشید گفت: ناخدا خورشید در شرایط سخت ساخته شد. شرایطی که حتی کمترین امکانات زیستی وجود نداشت و عوامل به عشق آب‌های خلیج فارس با این فیلم همکاری کردند. امیرحسین شریفی نیز که با فیلم ضیافت در این مجموعه حضور داشت، گفت: ضیافت یکی از فیلم‌ها در کارنامه من است. این فیلم متعلق به کیمیایی است و خوشحالم که توانستم در ضیافت؛ ۷ بازیگر جدید را معرفی کنم.

نسل دوم

در ادامه برنامه، کبری ملاقلی‌پور (دختر رسول ملاقلی‌پور) به مناسبت حضور فیلم میم مثل مادر در این مجموعه گفت: پدرم در یادداشت‌هایی که بعدا آنها را پیدا کردیم، گفته بود که این فیلم را به خاطر مادرش ساخته و از خدا خواسته بود که بتواند این فیلم را بسازد. او نوشته بود که می‌داند بعد از ساخت این فیلم دیگر زنده نیست. عزیزالله حمیدنژاد (کارگردان اشک سرما) نیز گفت: امروز با دیدن مجدد بعضی فیلم‌ها احساس غرور می‌کنم زیرا تصاویری می‌بینم که امروز کمتر دیده می‌شود. سینمای ما انرژی درونی قوی دارد که باید به منصه ظهور برسد. در این بخش از فیلم‌های اشک سرما به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد، توفان شن به کارگردانی جواد شمقدری، سوپراستار به کارگردانی تهمینه میلانی، میم مثل مادر به کارگردانی رسول ملاقلی پور، باشگاه سری به کارگردانی جمال شورجه، آواز گنجشک‌ها به کارگردانی مجید مجیدی و دختری با کفش‌های کتانی به کارگردانی رسول صدرعاملی رونمایی شد.

نسل سوم

سیدضیاء هاشمی(تهیه‌کننده فیلم روز شیطان) با ابراز خرسندی از حضور این فیلم در این مجموعه گفت: این فیلم در سه کشور مختلف ساخته شد و ما در فاصله هر سه کشور پیر شدن افخمی را می‌دیدیم. بهروز افخمی نیز گفت: خوشحالم که این فیلم دوباره منتشر شد، زیرا خود من نیز نسخه‌ای از آن را نداشتم. سیامک شایقی(کارگردان فیلم خواب زمستانی) نیز گفت: افتخار می‌کنم که درکنار جوانان و در نسل سوم قرار گرفتم. امیدوارم بتوانم به فعالیت خود ادامه دهم. من همیشه سعی کردم که نه به گیشه نه به منتقدان و نه به مدیران باج بدهم به همین دلیل همیشه در یک وضعیت بینابینی حضور داشتم. وی ادامه داد: امروز هرچند فیلم خواب زمستانی در این مجموعه وجود دارد اما من همچنان به خاطر وامی که برای این فیلم گرفتم، به بانک بدهکار هستم. مانی حقیقی کارگردان فیلم کنعان نیز گفت: امروز باید یاد کنم از امیر اثباتی و مرتضی شایسته که در ساخت این فیلم ما را یاری کردند. وی ادامه داد: امروز ما در این هتل و در گرمای خوب آن نشسته‌ایم اما باید یاد کنیم از برخی دوستان مستندساز که چند متر آنطرف تر حضور دارند و در جمع ما حاضر نیستند و امیدوارم که به زودی به جمع ما اضافه شوند. ترانه علیدوستی

(بازیگر فیلم کنعان) نیز گفت: خوشحالم که این فیلم را با کیفیت می‌بینم و راضی‌کننده است. وی ادامه داد: امروز ما باید به یکدیگر اطمینان کنیم و فارغ از حواشی از همدیگر نترسیم. اگر جهان به سینمای ما نیاز دارد، خود ما بسیار بیشتر به این سینما و به یکدیگر نیاز داریم. در این بخش از فیلم‌های سینمایی پستچی سه بار در نمی‌زند به کارگردانی حسن فتحی، حسن پنهان به کارگردانی مصطفی رازق کریمی، روز شیطان به کارگردانی بهروز افخمی، حقیقت گمشده به کارگردانی محمد احمدی، خواب زمستانی به کارگردانی سیامک شایقی، خاموشی دریا به کارگردانی وحید موسائیان و کنعان به کارگردانی مانی حقیقی رونمایی شد.