نمایش آثار زنده‌یاد مهدی سحابی در گالری آریا

گزیده‌ای از آثار زنده‌یاد مهدی سحابی در آستانه دومین سالروز درگذشت این هنرمند در گالری «آریا» به نمایش درمی‌آید. به گزارش ایسنا،این نمایشگاه از دیروز ـ ۱۶ آبان‌ماه ـ به یاد و نام مهدی سحابی با ارائه آثاری از نقاشی، مجسمه و کلاژهای این هنرمند در گالری آریا برپا شد. مجموعه پیش رو از مجموعه‌دارانی که طی این سال‌ها آثار زنده‌یاد سحابی را خریداری کرده بودند، گردآوری شده و حدود ۴۰ اثر را در بر می‌گیرد.

این نمایشگاه تا ۲۴ آبان‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

مهدی سحابی ـ مترجم، نقاش و داستان‌نویس ـ ۱۸ آبان‌ماه سال ۸۸ بر اثر سکته در پاریس درگذشت.

سحابی که همگان او را با ترجمه اثر معروف مارسل پروست یعنی رمان هشت‌جلدی «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» ‌می‌شناسند، متولد سال ۱۳۲۲ در قزوین بود. پس از طی دوره‌ دبیرستان در شهر تهران و ورود به دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته‌ نقاشی، با گذشت مدتی، تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و برای تحصیل در رشته‌ کارگردانی سینما به ایتالیا رفت. تسلط او به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی سبب شده بود که نویسندگان متفاوتی را به ایرانی‌ها معرفی کند.

«سمبولیسم» چارلز چرویک، «دیوید کاپرفیلد» چارلز دیکنز، «بارون درخت‌نشین» ایتالو کالوینو، «انقلاب مکزیک» ماریو دمیکلی، «مرگ وزیر مختار» یوری تلنبانوف، «دانه زیر برف» اینیاتسیو سیلونه، «مرگ آرتیو کروز» کارلوس فوئنتس، «توفان در مرداب» لئوناردو شیاشا، «خوشی‌ها و روزها»ی مارسل پروست، «همه می‌میرند» سیمون دوبووار، «مزدک» موریس شیماسکو، «تقسیم» پیرو کیارا، «کوه خدا»ی اری دکوما، «تربیت احساسات» گوستاو فلوبر، «مرگ قسطی» فردینان سلین و «سرخ و سیاه» استاندال از جمله آثاری هستند که در کارنامه‌ ترجمه‌ سحابی به ثبت رسیده‌اند.

او همچنین در حوزه‌ تالیف آثاری را خلق کرده است که رمان‌های «ناگهان سیلاب» و « پیچک کاغذی» به همراه مجموعه‌ داستان «خیابان مارگوتا شماره‌ ۱۱۰» از جمله‌ آنها هستند.