محمود دولت‌آبادی با «کلنل» آمد

فهرست نامزدهای اولیه جایزه «بوکر» آسیایی در حالی اعلام شد که محمود دولت‌آبادی ـ نویسنده ایرانی ـ نیز جزو نویسندگان برگزیده این جایزه است. به گزارش ایسنا‌ فهرست ۱۲ نفره نامزدهای جایزه «بوکر» آسیایی، دیروز (هشتم آبان‌ماه) در حالی اعلام شد که نویسندگانی از کشورهای ایران،‌ ژاپن،‌ چین‌، هند‌، پاکستان،‌ کره جنوبی و بنگلادش از سوی هیات داوران شایسته راه‌یابی به مرحله بعدی شناخته شدند. پنج نویسنده از این ۱۲ نفر اهل کشور هند هستند.

رمان «کلنل» محمود دولت‌آبادی، نویسنده پیشکسوت ایرانی نیز جزو برگزیدگان هیات داوران جایزه «بوکر» آسیایی است. هاروکی موراکامی، نویسنده سرشناس ژاپنی نیز با کتاب «۸۴۱اQ» از دیگر نامزدهای نام‌آشنای این جایزه ادبی است. جایزه «بوکر» آسیایی که در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شده، آثار ادبی نویسندگان کشورهای آسیایی را مورد توجه قرار می‌دهد. داوران امسال این جایزه ادبی، چانگ - رائه لی، نامزد نهایی جایزه «پولیتزر»، ویکاس سواروپ، نویسنده‌ای که فیلم اسکاری «میلیونر زاغه‌نشین» با اقتباس از رمان وی ساخته شد و راضیه اقبال (در سمت مدیریت این هیات) هستند.

در این دوره از جایزه «بوکر» آسیایی، ۹۰ رمان مورد بررسی قرار گرفتند و ۱۲ کتاب زیر به عنوان نامزدهای اولیه معرفی شدند:

در سال ۲۰۱۰ برای نخستین‌بار مبلغ این جایزه از ۱۰هزار دلار به ۳۰هزار دلار افزایش پیدا کرد. این در حالی است که اگر اثری ترجمه شده باشد، ۵۰۰۰ دلار نیز به مترجم آن اهدا می‌شود.ملاک شرکت آثار ادبی در این رقابت، انتشار آنها به زبان انگلیسی است؛ اما اگر کتابی سال‌ها پیش به زبان اصلی منتشر و در سال ۲۰۱۱ به زبان بین‌المللی ترجمه شده باشد، می‌تواند در رقابت برای کسب جایزه «بوکر» آسیایی شرکت کند. «بوکر» آسیا که تا پیش از این به کشورهای آسیای شرقی تعلق می‌گرفت و نویسندگان کشورهای خاورمیانه در آن جایی نداشتند، در مقررات سال جاری میلادی خود اعلام کرد که آثاری از نویسندگان کشورهای ایران، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده باشند نیز در این رقابت شرکت داده می‌شوند.