نمایشگاه هجدهم آینه زیبایی، عظمت و شکوه

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها روز سه شنبه - سوم آبان - با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جعفر محمد زاده معاون امور مطبوعاتی این وزارتخانه، علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رییس جمهور و مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، مسوولان فرهنگی و اهالی مطبوعات و رسانه گشایش یافت. به گزارش کمیته اطلاع رسانی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، آیین افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات با حضور جمعی از مدیران مسوول مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سالن شبستان مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

این نمایشگاه با حضور ۶۰۰ نشریه و خبرگزاری در فضایی به مساحت ۹۰ هزار مترمربع برپا شده و برپایی ۱۵ برنامه جانبی در غرفه سرای روزنامه نگاران ایران از جمله ویژگی‌های این رویداد فرهنگی به شمار می‌رود.

همچنین در نمایشگاه امسال برای نخستین بار حدود ۸۰پایگاه اطلاع‌رسانی حضور دارند.

بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات نیز با حضور نمایندگان ۱۰۰ رسانه از ۵۰ کشور جهان، ششم آبان‌ماه گشایش می‌یابد و تا پایان برگزاری رویداد یادشده برپا است.

نشریات و خبرگزاری‌های کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان و سوریه به ترتیب بیشترین حضور را در نمایشگاه مطبوعات امسال دارند.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها سوم تا دهم آبان ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپا است.

آیین افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها صبح دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، اساتید حوزه و دانشگاه و اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی شرکت‌کننده در نمایشگاه، در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه هجدهم، در ابتدای این مراسم که با حضور چشمگیر علاقه‌مندان همراه بود، محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد، ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در سخنانی گفت: دفتر هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور، پیش روی اصحاب گرانقدر اطلاع‌رسانی، مسوولان محترم و مخاطبان ارجمند رسانه گشوده است؛ نمایشگاهی که آینه عزت و اعتبار رسانه‌ای کشور است و اگر رونقی در آن است، از قلم و قدم شماست.

نمایشگاه هجدهم آینه‌ای است که مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور زیبایی، عظمت و فر و شکوه خود را در آن می‌نگرند و نقش ما همچون میهمانی است که به ضیافت این یوسف دانایی و دانش افزایی آمده است.

وی گفت: نمایشگاه هجدهم را در شرایطی برگزار می‌کنیم که فضای رسانه‌ای کشور، فضای آرامش و عقلانیت و گفت‌وگوی تفاهم‌آمیز برای دستیابی به راه‌حل‌های مشترک است. تحقق چنین فضایی جز به همت ژرف‌اندیشی روزنامه‌نگاران گرانقدر و مدیران محترم رسانه ممکن نمی‌بود و از این بابت لازم می‌دانم مراتب سپاس و حق‌گزاری صمیمانه و بی‌تکلف خود را به همه شما عزیزان تقدیم کنم.

بی‌شک نمایشگاه در فضایی چنین شفاف، آینه‌ای اگر نه «تمام‌‌نما‍» دست‌کم «بی‌غبار» و «بی‌زنگار» فرا روی رسانه‌های ایران اسلامی است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد افزود: در این مدت که توفیق خدمت به جامعه رسانه‌ای کشور دست داده، سیاست کیفی‌سازی و تهذیب رسانه از یک‌سو و کاهش سیطره سیاست‌زدگی بر رسانه‌ها، از دیگر سو راهبرد اصلی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی بوده است.

به سهم خود کوشیده‌ایم تا سطح گفت‌وگوی حاکمیت با جامعه اطلاعاتی کشور افزایش یابد و از رخنه اغراض جناحی به مطبوعات که در سال‌های گذشته به ادبیات رسانه‌ای کشور آسیب‌های جدی زده بود، جلوگیری شود. یکی از مظاهر این رویکرد که دستیابی رسانه‌ها به شأن و جایگاه مطلوب و حرفه‌ای است، در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به ظهور می‌رسد.محمدزاده همچنین اظهار کرد: نمایش درونمایه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در قالب‌هایی همچون گالری‌های عکس، کاریکاتور، نمایشگاه پیشکسوتان و موزه مطبوعات در سرای روزنامه‌نگاران ایران و نیز برگزاری نشست‌های گوناگون با حضور نام‌ها و چهره‌های رسانه‌ای در این سرا از اقدامات صورت یافته برای بازنمایی بضاعت حقیقی رسانه‌ها است. راه‌اندازی مرکز فروش کتاب‌های رسانه در نمایشگاه و انتخاب کتاب سال رسانه برای نخستین بار در کنار جلسات متعدد هم‌اندیشی با استادان علوم ارتباطات، همه و همه در خدمت تعمیق، معناشناسی و محتواگرایی نمایشگاه به مثابه بزرگ‌ترین و فراگیرترین رویداد ارتباطاتی سال است.

همچنین امسال برای نخستین‌بار بن خرید و اشتراک مطبوعات در بین بازدیدکنندگان توزیع می‌شود که تخفیفی ۸۰درصدی برای مخاطبان علاقه‌مند به‌ویژه طلاب، دانشجویان و روزنامه‌نگاران در بردارد.

هدف از توزیع این بن، توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه مطبوعات و افزایش فرصت مخاطب‌شناسی و مخاطب‌سازی نشریات است.