شب پانصد میلیون تومانی نخستین حراج هنری

در شب باشکوه نخستین حراج هنرهای تجسمی خیریه بهنام دهش‌پور، ۷۴ اثر هنری در مجموع به قیمت ۴۹۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به نفع بیماران مبتلا به سرطان به فروش رسید، این درحالی بود که افشین پیرهاشمی و محسن دایی‌نبی با افزایش یازده میلیون تومانی قیمت آثارشان (نسبت به قیمت اولیه)، ‌سالن برپایی حراج را با هیجان جالب توجهی مواجه کردند و نصرت‌الله افجه‌ای و پرویز کلانتری گران‌ترین آثار را به فروش رساندند.

جمعه شب، ۲۹ مهر، در هتل پارسیان اوین،‌ در حضور نزدیک به ۶۵۰ نفر از خریداران آثار هنری و خیرین داوطلب خیریه بهنام دهش‌پور،‌ نخستین حراج هنرهای تجسمی با سخنان سامان خسروانی مدیر اجرایی این رویداد آغاز به کار کرد. او از یک یک حامیان این حراج قدردانی نمود،‌ سپس شیرین پرتوی، مدیر گالری شیرین که مسوولیت بخش هنری و جمع‌آوری آثار این حراج را برعهده داشت از اهمیت سرمایه‌گذاری در هنر و ایثاری که جامعه هنری برای کمک به همنوعان خود مبذول می‌دارند، گفت. نفیسه امدادی یکی از داوطلبین خیریه نیز درباره شیوه عملکرد خیریه دهش‌پور در قبال بیماران عزیز مبتلا به سرطان توضیحاتی داد.

در ادامه با حضور برزو ارجمند،‌ جواد عزتی، ‌علی لک پوریان و سیامک انصاری مراسم حراج آغاز شد و این چهار بازیگر قهوه تلخ در حدود دو ساعت و سی دقیقه ۱۲۷ اثر هنری را چکش زدند.

براساس اعلام مسوولان این حراج، همه آثار هنری،‌ منطبق با قیمت پایه مندرج در کاتالوگ به معرض فروش گذاشته شدند و با هر پیشنهاد،‌ ۲۰۰ هزار تومان به قیمت پایه شان افزوده و اثر به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شد؛ براساس این روند نقاشی‌های افشین پیرهاشمی و محسن دایی نبی توسط خریداران با بیش از پنجاه بار پیشنهاد ارتقای قیمت مواجه و از این نظر صاحب رکورد شدند. تابلوی بدون عنوان ۱۰۰×۱۲۰ افشین پیرهاشمی که ۱۶ میلیون تومان قیمت داشت براساس حروف الفبا، بیست و پنجمین اثری بود که در این حراج به معرض فروش گذاشته شد و با استقبال چشمگیر حضار به قیمت ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید و سالن حراج را با هیجان و شوقی در حد انفجار رساند، مردم دقایقی ایستادند و به پاس این اتفاق که روند فروش آثار این شب را با شوک مواجه کرد، دست زدند. در ادامه نقاشی رقص سماع محسن دایی نبی، که پنجاهمین اثری بود که به میز حراج آمد و قیمت پایه چهارمیلیون تومان داشت به قیمت ۱۵ میلیون و چهارصد هزار تومان به فروش افت و سالن را با شوکی مجدد مواجه کرد. گران ترین اثر به فروش رسیده در این حراج به نصرالله افجه‌ای تعلق داشت. خط نقاشی این استاد ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید درحالی که ۳۰ میلیون تومان قیمت پایه داشت. تابلویی از پرویز کلانتری دومین اثر گرانقیمت این شب بود که با یک پیشنهاد بالاتر از قیمت پایه و به قیمت ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید. در نخستین حراج هنرهای تجسمی خیریه بهنام دهش پور، آثار منیر فرمانفرمایان ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ایران درودی ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، فرح اصولی ۱۶ میلیون تومان، بیتا وکیلی ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، مسعود عربشاهی ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، تاها بهبهانی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،حسین عدالتخواه ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، وحید چمانی و رافی داوتیان هر یک ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ‌بهرام دبیری و حسین خسروجردی هر یک ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،‌ علیرضا فانی ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، گیزلا وارگا سینایی، مجید صادقی‌نژاد و عبدالحمید پازوکی هریک ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،‌ طاهره صمدی طاری و افشان کتابچی هر یک ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، علیرضا سعادتمند ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، دانا نهداران ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رضا کیانیان ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سارا آریان پور ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ‌الهام یزدانیان ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، یاسمین سینایی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، محمد طباطبایی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و... در کنار دیگر آثار به فروش رسیدند.

نخستین حراج هنرهای تجسمی دهش‌پور به همت گالری شیرین، فرش حیدریان، شرکت گلستان و شرکت بازنگر و هنر معاصر به نفع بیماران مبتلا به سرطان تحت حمایت خیریه دهش‌پور و با هدف حمایت از هنرمندان تجسمی ایرانی برگزار شد.