رسانه‌ها سند چشم انداز را به مطالبه ملی تبدیل کنند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رسانه‌ها باید با مدیریت خود اهداف سند چشم انداز را به مطالبه ملی در میان مردم تبدیل کنند. به گزارش مهر، محمدجعفر محمد‌زاده ظهر روز سه‌شنبه در همایش«رسانه و جهاد اقتصادی در افق چشم‌انداز» که در دانشکده صداوسیما در حال برگزاری است، با بیان اینکه تهیه و ابلاغ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشورمان حکایت از آن دارد که نظام اسلامی به ظرفیت‌های جدیدی در آینده‌پژوهی دست یافته است، گفت: ‌از جمله کاستی‌های مفهوم غربی توسعه، غفلت از جایگاه انسان است.

وی افزود: معتقدم چشم‌انداز تکامل در نظام اسلامی به پیشرفت در صنعت محدود نمی‌شود، بلکه این سند باید در ۲۰ سال آینده موجب استحکام خانواده، نواندیشی و پویایی فکری جامعه شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: توسعه و پیشرفت در فرهنگ اسلامی به دست انسان و با مشارکت شهروندان انجام می‌شود.

محمد‌زاده ادامه داد: دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز در گرو رشد آگاهی‌های عمومی و مشارکت نخبگان در جنبش نرم‌افزاری است.

وی با بیان اینکه در عصر کنونی نگرش به رسانه‌ها به جای محور توسعه به عنوان ابزار توسعه تعریف می‌شود،‌ گفت: بسیاری از کشورها بازنگری عمیقی را در افق توسعه خود آغاز کرده‌اند و رسانه را به عنوان یک بخش مهم در این افق قرار داده‌اند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه همه شواهد حاکی از آن است که نمی‌توان در طراحی آینده از جایگاه رسانه‌ها غفلت کرد، اظهار کرد: نظام سلطه با تاسیس زیرساخت‌های ارتباطی درصدد است با احاطه بر بزرگراه‌های اطلاعاتی به اهداف خود دست پیدا کند؛ بنابراین معتقدم سیاست‌گذاری در هر کشور بدون توجه به رسانه ممکن نیست.

وی ادامه داد: باید در افق چشم‌انداز امنیت شغلی و حمایت از اصحاب رسانه گسترش یابد تا بخش خصوصی به فعالیت در رسانه‌ها ترغیب شود.

محمد ‌زاده با اشاره به نقش مطبوعات در تبیین اهداف سند چشم‌انداز گفت: این نقش نباید به هیچ‌وجه مغفول بماند، رسانه‌ها باید با مدیریت و کمک به مسوولان، اهداف سند چشم انداز را به مطالبه ملی تبدیل کنند.