آناتولی نوری بیگله جیلان رقیب «جدایی...» ما

در پی معرفی نامزدهای پنجمین دوره جایزه سینمایی آسیا ـ پاسیفیک، سینمای ایران در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شده است.جدایی نادر از سیمین با نامزدی در چهار بخش رکورددار دریافت جوایز سینمایی آسیاـ پاسیفیک است.

جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، دستاورد کارگردانی، فیلمنامه و همچنین بازیگر مرد برای پیمان معادی، نامزد دریافت جایزه آسیا ـ پاسیفیک شد. اسکرین دیلی به نقل از نانسان شی، تهیه‌کننده هنگ کنگی و رییس بخش بین‌الملل جایزه آسیا-پاسیفیک در جریان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان، اسامی نامزدهای این دوره جوایز سالانه آسیا-پاسیفیک را اعلام کرده است.

بنابر این گزارش، نماینده دیگر سینمای ایران در جوایز آسیا-پاسیفیک، به امید دیدار به کارگردانی‌ محمد رسول‌اف است که با نامزدی در سه بخش بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین دستاورد کارگردانی و لیلا زارع بازیگر این فیلم به عنوان بهترین بازیگر زن نامزد جایزه آسیا-پاسیفیک معرفی شده است.

شایسته ایرانی بازیگر فیلم آینه‌های روبه‌رو دیگر نامزد بهترین بازیگر زن جایزه آسیا-پاسیفیک است.

باد و مه به کارگردانی محمدعلی طالبی کاندیدای دریافت جایزه‌ بهترین فیلم کودک و نوجوان جایزه‌ سینمایی آسیا-پاسیفیک شد.

جایزه آسیا- پاسیفیک که به مثابه اسکار منطقه آسیا- پاسیفیک مطرح است، هرساله پس از معرفی نامزدهای ‌بهترین‌ها در رشته‌های مختلف ـ۲۴ نوامبر - (سوم آذر) در استرالیا برگزیدگانش را معرفی می‌کند. فیلم جدایی نادر از سیمین و روزی روزگاری در آناتولی جدیدترین اثر نوری بیگله جیلان، فیلمساز ترک با نامزدی در ۴ رشته برای دریافت جایزه از اصلی‌ترین رقیبان در آسیا-پاسیفیک هستند. روزی روزگاری در آناتولی نماینده ترکیه در جوایز اسکار ۲۰۱۲ است.

فیلم‌های فرهادی و رسول‌اف در بخش بهترین دستاورد کارگردانی هم نامزد شده‌اند و با بیگله جیلان، جیانگ ون (اجازه بده گلوله‌ها به پرواز درآیند) و نا هونگ-جین (دریایی زرد) از کره رقابت می‌کنند. در بخش بهترین فیلم‌های مختص کودکان باد و مه‌ به کارگردانی محمدعلی طالبی با امین به کارگردانی شاهین پرهامی تولید مشترک ایران، کره، کانادا و اوکراین، رقابت می‌کنند.