جایزه آقای مجری در غیاب کلاه قرمزی

همزمان با روز جهانی کودک از ایرج طهماسب، حمید جبلی، رضی هیرمندی و مهرنوش معصومیان در خانه هنرمندان ایران تقدیر شد. به گزارش ایسنا در این برنامه با نام «کودک و هفت‌خوان هنر» که عصر یکشنبه ـ ۱۶ مهرماه ـ در تالار استاد جلیل شهناز (بتهوون) برگزار شد، بیژن بیرنگ ـ کارگردان ـ با تبریک روز جهانی کودک گفت: این روز را به تمام کودکان و کسانی که روزگاری کودک بوده و حالا به پیری مبتلا شده‌اند، تبریک می‌گویم.

او از حاضران خواست به خاطر روزهای کودکیشان خود را تشویق کنند.

بیژن بیرنگ با اشاره به یکی از جملات ایرج طهماسب اضافه کرد: ایرج معتقد است، آدم‌ها را با خاطرات دوران کودکی‌شان می‌توان شناخت که حرف درستی است؛ چرا که آینده بچه‌ها در روزگار کودکی‌شان شکل می‌گیرد و دوره کودکی تاثیر بسیاری بر آینده دارد.

این کارگردان تئاتر و تلویزیون یادآور شد: یکی از افتخارات ماست که خیلی از دوره کودکی‌مان فاصله نگرفته‌ایم. شاید تمام مشکلات جهان از اینجا شروع می‌شود که کودکی‌مان را فراموش می‌کنیم و یادمان می‌رود روزگاری کودکی بوده‌ایم و این چنین است که معضلات دنیا را همین انسان‌های بزرگ شده می‌سازند. بیرنگ اضافه کرد: حتی عشق هم کاری کودکانه است بچگی است که باعث می‌شود آدم عاشق شود و عقل را کنار بگذارد. عقل می‌تواند به ما کمک کند اما نمی‌تواند ما را خوشبخت کند. او آرزو کرد شادی و موقعیت مناسب برای همه بچه‌های جهان پیش بیاید و ادامه داد: اساس و پایه خوشبختی در جامعه به درک متقابل بر می‌گردد. باید باور کنیم بچه‌ها درک می‌کنند و این چنین است که تمام احساسات بزرگسالان را دارند. بیرنگ با اشاره به نخستین همکاری‌اش با ایرج طهماسب در برنامه «آسمان ریسمان» یادآور شد: آن برنامه موفق شد و شادی را به خانه‌ها آورد؛ اما نتوانست ادامه پیدا کند؛ زیرا جرمش این بود که باعث می‌شد بچه‌ها بخندند. وی خاطرنشان کرد: ما راهی طولانی را پیمودیم تا به اینجا رسیدیم. توانستیم کاری کنیم که بچه‌ها بخندند، ساز بزنند و شاد باشند.

این کارگردان از همه حاضران خواست تفاوت‌های دیگران را بپذیرند و افزود: زیباترین قدرت خداوند در این تفاوت‌هاست که اگر آنها را بپذیریم، می‌توانیم کنار یکدیگر به خوشی زندگی کنیم.

کارگردان مجموعه‌های «خانه سبز» و «همسران» متذکر شد: بیشتر خاطرات تلخ کودکی ما مربوط به امر و نهی کردن‌های دوره‌ی کودکی‌مان است؛ اما اگر یکدیگر را درک کنیم، می‌رسیم به اینجا که هر مدیریتی و نظم و ترتیبی وقتی با بچه‌ها ارتباط دارد فقط یک وظیفه دارد که همان کشف استعداد بچه‌هاست.

بیرنگ در پایان صحبتش افزود: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بیشتر آدم‌ها به خاطر کشف نشدن استعدادشان در جایی قرار دارند که آن‌را دوست ندارند.

تقدیر برومند و توحیدی از جبلی و ایرج طهماسب

سپس با حضور مرضیه برومند و فرهاد توحیدی از ایرج طهماسب و حمید جبلی تقدیر شد.

ایرج طهماسب در سخنان کوتاهی از طرف حمید جبلی که به دلیل سفر نتوانسته بود در این برنامه حضور داشته باشد، عذرخواهی کرد.

طهماسب گفت: تنها به بیان یک جمله بسنده می‌کنم که تمام سال‌های فعالیتم را توجیه می‌کند. اعتقاد دارم بچه‌ها بزرگ‌ترین معجزه خداوند هستند و هرچقدر برایشان کار کنیم کم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: وقتی به آسمان نگاه می‌کنم فکر می‌کنم چقدر بچه آن بالاست که قرار است بیایند پایین پیش ما. بنابراین هرچقدر برایشان کار کنیم کم است.