پشیمانی رومن پولانسکی بعد از 33 سال!

«رومن پولانسکی»، کارگردان برنده اسکار، برای اولین بار پس از گذشت ۳۳ سال، از اینکه به یک دختر بچه ۱۳ ساله تجاوز کرده است، اظهار پشیمانی کرد. سایت سینمایی هافینگتون پست اعلام کرد، «رومن پولانسکی» که ۳۳ سال پیش در دادگاه ایالت کالیفرنیا محکوم به تجاوز به دختر بچه‌ای ۱۳ ساله شد، سرانجام در مصاحبه روز گذشته خود با شبکه تلویزیونی «تی اس آر» سوئیس، صراحتا درباره این اتفاق صحبت کرد.

این کارگردان ۷۸ ساله لهستانی فرانسوی در این مصاحبه برای اولین بار از این کار خود اظهار پشیمانی کرد و گفت: من از همان ۳۳سال پیش تاکنون به خاطر کاری که کردم نادم و پشیمان بوده‌ام.پولانسکی در سال ۱۹۷۷ متهم شد که در جریان یک میهمانی در منزل «جک نیکلسون» در شهر لس آنجلس دختری ۱۳ ساله را وادار به استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر کرده و سپس به او تجاوز کرده ‌است.

از نظر قوانین ایالت کالیفرنیا او یک متهم تحت تعقیب بود، ولی «پولانسکی» پس از گذراندن چند هفته بازداشت و پیش از اتمام دادرسی، از آمریکا به فرانسه گریخت.

پولانسکی دیگر هرگز به آمریکا بازنگشت و حتی برای دریافت جایزه اسکار به خاطر فیلم «پیانیست» به آمریکا نرفت. در این سال‌ها مقامات دادگستری آمریکا حکم تعقیب را همچنان معتبر نگه داشتند.

در سال ۲۰۰۵ با حکمی مجدد از پولانسکی خواسته شد که خود را به مقامات قضایی کالیفرنیا معرفی کند، ولی پولانسکی از این امر خودداری ورزید.

۲۷ سپتامبر ۲۰۰۹ رومن پولانسکی برای دریافت جایزه‌ای که قرار بود در جشنواره فیلم زوریخ به مناسبت تجلیل از کارنامه هنری‌اش به او داده شود، به این شهر سفر کرد، ولی در فرودگاه زوریخ و با استناد به درخواست دادگستری ایالات متحده آمریکا توسط پلیس دستگیر شد.ولی مدتی بعد دولت سوئیس با تقاضای دادگستری آمریکا مبنی بر تحویل پولانسکی مخالفت کرده و این فیلمساز را آزاد کرد.