دمپایی‌های 2 میلیون دلاری «جادوگر شهر اُز»

دمپایی‌های «دوروتی» در فیلم «جادوگر شهراُز» چکش حراج می‌خورند.

دمپایی‌های سرخ‌رنگ شخصیت «دوروتی» فیلم سینمایی «جادوگر شهر اُز» به حراج گذاشته می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود این پاپوش‌ها به قیمت دو میلیون دلار خریداری شوند. گفته می‌شود این دمپایی‌های چرم قرمزرنگ یکی از چهار جفتی بودند که «جودی گارلند» در فیلم سال ۱۹۳۹ خود به پا کرده بود.صاحب حراجی که قرار است این پاپوش‌ها را به معرض فروش بگذارد، گفت: اینها از مهم‌ترین اجناس مربوط به فیلم‌های سینمایی هستند که به حراج می‌روند. شیئی معروف‌تر از این دمپایی‌ها وجود ندارد. اینها یکی از مهم‌ترین اشیای فرهنگ پاپ به شمار می‌روند. در این حراجی که در ماه دسامبر برگزار می‌شود، گوی شیشه‌ای جادوگر شهر اُز نیز به معرض فروش گذاشته می‌شود. ارزش این گوی بین ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار تخمین زده شده است.

لباس آبی و سفید گارلند و بلوز سفیدرنگ او به همراه یک جفت دمپایی سرخ‌رنگ دیگر که این بازیگر برای تست به پا می‌کرد،‌ در یک حراجی دیگر به صورت جداگانه به حراج می‌رود.

«جادوگر شهر اُز» در ۲۵ آگوست ۱۹۳۹ به روی پرده سینماها رفت و جایزه اسکار همان سال را از آن خود کرد. «سام ریمی»، کارگردان مجموعه فیلم‌های مشهور «مرد عنکبوتی»، پیش‌درآمد این فیلم را با عنوان «اُز بزرگ و قدرتمند» در دست ساخت دارد.

«جیمز فرانکو» بازیگر نقش اصلی این فیلم اقتباسی است. «راشل وایز» هم چندی پیش به این پروژه پیوسته است. به گزارش رویترز، «اُز بزرگ و قدرتمند» توسط کمپانی «دیزنی» تهیه و تولید می‌شود.«اُز بزرگ و قدرتمند» براساس داستانی از یک فیلم کلاسیک که در سال ۱۹۳۹ ساخته شده است، اقتباس می‌شود. این فیلم داستان یک گرداننده‌ سیرک را به تصویر می‌کشد که گردباد، حیواناتش را به شهری عجیب منتقل می‌کند.

«جادوگر شهر اُز» نام فیلمی است بر اساس رمانی برای کودکان نوشته‌ «ال. فرانک باوم» آمریکایی به نام «جادوگر بی‌نظیر شهر اُز».