کارگردان سرشناس ایتالیایی با اپرای ایرانی در حاشیه خلیج‌فارس

فرانکو زفیره‌لی، کارگردان سرشناس ایتالیایی با اپرای «توران‌دخت» سالن اپرای عمان را افتتاح می‌کند. به گزارش خبرآنلاین، زفیره‌لی سال‌ها است علاوه بر کارگردانی در سینما، اپراهای متعددی در سراسر دنیا روی صحنه برده است.

اپرای «توران‌دخت» ۱۲ اکتبر روی صحنه می‌رود و اولین اپرایی است که در خلیج فارس اجرا می‌شود. «توران‌دخت» اثر جاکومو پوسینی و حکایت کشته شدن شاهزاده‌ای ایرانی در راه عشق را روایت می‌کند.

زفیره‌لی درمورد این اپرا گفت: «در این منطقه ترس و وحشت دنیای پس از ۱۱ سپتامبر خاتمه یافته و مردم سعی دارند با غرب تبادل فرهنگی داشته باشند.»

سلطان قابوس بن سعید، رهبر ۷۱ ساله عمان از قدیم شیفته موسیقی و اپرا بوده است. او سال گذشته در ایتالیا پس از دیدن اجرایی از زفیره‌لی او را به عنوان کارگردان این اپرا انتخاب کرد.

قابوس بن سعید خودش شخصا اپرای «توران‌دخت» را برای اجرا انتخاب کرده است. این اپرا براساس داستانی ایرانی درمورد شاهزاده‌ای چینی به نام توران‌دخت شکل گرفته که دستور می‌دهد سر خواستگار ایرانی‌اش را از تن جدا کنند. در این داستان هرکس بخواهد با توران‌دخت ازدواج کند باید به سه سوال او پاسخ صحیح بدهد و شاهزاده ایرانی موفق نمی‌شود. پس از او خلف، پسر تیمور تاتاری عاشق توران‌دخت می‌شود و در نهایت موفق می‌شود با او ازدواج کند.