عبور سلامت از خوان سخت خودی!

«جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی به اسکار ۲۰۱۲ انتخاب شد. سرانجام دیروز جمعه ـ ۲۵ شهریور ماه ـ اعلام شد، هیات انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۱۲، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی را برگزید.

امیر اسفندیاری، سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی اسکار در سال جاری، ضمن اشاره به پایان مذاکرات اعضای این هیات و انجام تمامی بررسی‌ها براساس ساز و کارهای موجود که فیلم‌های واجد شرایط را با توجه به کلیه جوانب از ابعاد صنعتی، فرهنگی، انتقادی، موفقیت‌های بین‌المللی، پخش جهانی و ... بر مبنای مدارک و اسناد گردآوری شده ارزیابی می‌کند، بیانیه نهایی هیات مزبور را جهت اطلاع‌رسانی در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:«با پایان بررسی‌های هیات انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی در خصوص کلیه عناوین واجد شرایط که در فاصله زمانی ۹ مهر ماه ۸۹ تا ۸ مهر ماه ۹۰ در کشورمان برای نخستین بار حداقل به مدت هفت روز متوالی اکران شده‌اند، اعضای این هیات ضمن تقدیر از سازندگان فیلم‌های آلزایمر، اینجا بدون من، مرهم و ورود آقایان ممنوع، با توجه به جمیع جهات و به اتفاق آرا، فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی را در مقام نماینده سینمای ایران در رقابت بهترین فیلم خارجی زبان در هشتاد و چهارمین مراسم اسکار (سال ۲۰۱۲) معرفی می‌کند.»

به گزارش ایسنا اگر به تاریخچه حضور سینمای ایران در اسکار برگردیم، سینمای ایران تاکنون موفق به دریافت اسکارخارجی نشده است، اما فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی که در سال ۱۳۷۷ با عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد.

سال‌ها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته آلبر لاموریس به عنوان نماینده ایران در سال ۵۷ راهی آکادمی اسکار شد.

سینمای ایران به مدت ۱۶ سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال ۱۳۷۳ که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته عباس کیارستمی معرفی شد و سپس در سال ۱۳۷۴ «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال۷۵ فیلم معرفی نشد، ۷۶ «گبه» محسن مخملباف، ۷۷ «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، ۷۸ «رنگ خدا»مجید مجیدی، ۷۹ «زمانی برای مستی اسب‌ها» بهمن قبادی ، ۸۰ «باران» مجید مجیدی ، ۸۱ «من ترانه ۱۵ سال دارم» رسول صدرعاملی ،‌ ۸۲ «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، ۸۳ «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و ۸۴ «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، ۸۵ «کافه ترانزیت» ، ۸۶ «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و ۸۷ «آواز گنجشک‌ها» مجید مجیدی،۸۸ «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال ۸۹ «بدرود بغداد» مهدی نادری به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد.

طبق آنچه در سایت آکادمی اسکار آمده است؛ «انتخاب فیلم‌ها در هر کشوری توسط یک سازمان و یا یک هیات داوری متشکل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود که فهرست اعضای این کمیته انتخاب باید تا تاریخ ۱۳ آگوست (۱۲ مرداد‌ماه) به آکادمی معرفی شده باشد.»

و سپس تا اول اکتبر (۹ مهرماه) باید فیلم به همراه پوستر و عکس‌ها به آکادمی ارسال شود.

فقط فیلم‏هایی که طی یک سال گذشته در قطع ‌۳۵ یا ‌۷۰ میلی‏متری و از طریق فروش بلیت در هر کشوری به نمایش عمومی درآمده باشند می‏توانند به آکادمی اسکار معرفی شوند.

هرساله کشورهای مختلف فیلم‌هایش را به اسکار معرفی می‌کنند و در نهایت ‌۵ فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، نامزد می‌شوند.اعضای هیات انتخاب امسال رویا تیموریان و پوران درخشنده و محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری نژاد، محمد داودی، علیرضا شجاع نوری، مهدی صباغزاده، رسول صدر عاملی و امیر اسفندیاری بودند.