شروع پرقدرت ونیز68

امسال شصت و هشتمین دوره جشنواره ونیز برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که اولین دوره آن از سال ۱۹۴۳ آغاز شد و قدیمی‌ترین فستیوال سینمایی دنیا است. ارزشمندترین جایزه جشنواره ونیز تندیس «شیر طلا» است که در سال ۱۹۴۹ برای اولین‌بار برای تقدیر از بهترین فیلم بخش رقابتی اعطا شد. «هنری ژرژ کلوزو» فرانسوی اولین کارگردانی بود که با فیلم «مانون» موفق به دریافت شیر طلا شد. یکی از انتقاداتی که به برگزارکنندگان جشنواره ونیز وارد می‌شود، تمایل زیاد به اعطای شیر طلا به کارگردانان اروپایی است. به طوری که از ۵۴ برنده جایزه شیر طلای ونیز تا به امروز،‌ ۳۳ کارگردان از کشورهای اروپایی بوده‌اند. این گرایش پیش از دهه ۸۰ میلادی شکل افراطی به خود گرفته بود؛ تا جایی که فقط ۳ نفر از ۲۱ کارگردان برنده شیر طلا از خارج از اروپا بودند. البته کارگردانان آمریکایی نیز از این بی‌مهری بی‌نصیب نمانده‌اند و تنها ۴ کارگردان اهل هالیوود شامل «سوفیا کوپولا»، «دارن آرونوفسکی»، «جان کازاواتاس» و «روبروت آلتمن» موفق به دریافت شیر طلا شدند.

شصت و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در تاریخ ۳۱ آگوست (۹ شهریور) با اکران فیلم سینمایی «عید ماه مارس»

(The Ides of March) به نویسندگی و کارگردانی جورج کلونی آغاز می‌شد و روز۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) تابستان سال جاری به پایان می‌رسد.

فیلم سینمایی «دوشیزه‌ها در رنج»

(Damsels in Distress)به نویسندگی و کارگردانی «ویت استیلمن» در مراسم اختتامیه شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز نمایش داده می‌شود. این فیلم که در بخش خارج از مسابقه این دوره از جشنواره فیلم ونیز حضور دارد، داستان ۳ دختر جوان را به تصویر می‌کشد که در یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا تحصیل می‌کنند و سعی دارند در زندگی خود تغییرات اساسی را به وجود آورند.

نسخه ترمیم‌شده و بازسازی‌شده فیلم سینمایی «دیگر نمی‌توانیم به خانه برویم» به کارگردانی «نیکلاس ری» در شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درمی‌آید. این فیلم در اولین نمایش خود، چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور)، کمتر از یک ماه بعد از صدمین سالگرد تولد فیلمساز فقید آمریکایی در لیدو روی پرده می‌رود. این فیلم در بخش خارج از مسابقه در سالن تازه‌تاسیس «پلاتزو دل سینما» و با معرفی «سوزان ری» بیوه نیکلاس ری و جیمز فرانکو، بازیگر آمریکایی اکران خواهد شد.در شصت و هشتمین دوره جشنواره ونیز، قرار است آثار نیکلاس ری با حضور ویکتور اریس نویسنده کتاب «نیکلاس ری و دورانش» و هنری هاپر، پسر دنیس هاپر بازیگر «یاغی بی‌هدف» بررسی شود.

بخش «افق‌ها» جشنواره ونیز با فیلم«کات» امیر نادری (سازنده فیلم‌هایی چون «خداحافظ رفیق»، «تنگنا»، «سازدهنی»، «تنگسیر»، «ساخت ایران»، «دونده» و «آب، باد، خاک») آغاز می‌شود. این فیلم که محصول کشور ژاپن است، اولین بار پنج‌شنبه اول سپتامبر نمایش داده می‌شود.نادری که دو دهه است در نیویورک زندگی می‌کند، آخرین بار سال ۲۰۰۸ با فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» که نگاهی تلخ به رویای آمریکایی دارد، در بخش مسابقه جشنواره ونیز حضور داشت. امسال شیر طلای افتخاری یک عمر دستاورد سینمایی به «مارکو بلوچیو»، کارگردان سرشناس ایتالیایی اعطا خواهد شد. مسوولان برگزارکننده جشنواره اعلام کرده‌اند که پس از اعطای جایزه به بلوچیو، فیلم سینمایی«به نام پدر» (In the Name of the Father) که در سال ۱۹۷۱ توسط این کارگردان مطرح ایتالیایی ساخته شده است با حذف ۱۹ دقیقه از نسخه اصلی آن نمایش داده می‌شود. «آل پاچینو»، بازیگر صاحب‌نام سینمای آمریکا لقب «شوالیه» را از جشنواره ونیز دریافت خواهد کرد و مستند سینمایی «وایلد سالومه» به نویسندگی و کارگردانی آل پاچینو نیز، برای اولین بار در ۴ سپتامبر(۱۳ شهریور)اکران می‌شود.