فروش سه میلیارد دلاری بلاک‌باسترهای تابستانی به صنعت سینمای آمریکا کمک کرد تا این سینما در آستانه رسیدن به یک رکورد جدید در فروش قرار بگیرد.

به گزارش کافه‌سینما به نقل از هالیوود ریپورتر، در انتهای ماه مارس، فروش کل فیلم‌ها در سینماهای آمریکا بدترین سقوط را در طول سال‌های اخیر تجربه کرده بود؛ به طوری که میزان درآمد سه ماه اول سال ۲۰۱۱ نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، چیزی حدود ۱۹ درصد کاهش یافته بود. اما فیلم‌های قوی و پرفروش تابستانی، جان دوباره‌ای به سالن‌های سینما دادند تا هالیوود بتواند پس از رکود ابتدای سال، اعاده حیثیت کند. در نتیجه به‌رغم شروع بد، درآمد کل سینماهای آمریکا در سال جاری تنها ۴ درصد از سال گذشته کمتر بوده است. فروش تابستانی فیلم‌های سینمایی به تنهایی۵ درصد بیش از زمان مشابه در سال گذشته بوده است. سه غول فروش تابستانی آمریکا - هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم، تغییر شکل دهندگان: روی تاریک ماه و دزدان دریایی کارائیب: بر امواج بیگانه - در فروش جهانی به فروشی بیش از یک میلیارد دلار دست یافتند که اتفاقی بی‌سابقه در هر فصل و هر سالی به شمار می‌آید. دان فلمن، مدیر توزیع داخلی کمپانی برادران وارنر اعلام کرد: «ما در مسیر رسیدن به بزرگ‌ترین تابستان تاریخ هستیم و پیش‌بینی می‌کنم تا بعد از روز ۵ سپتامبر کل درآمد داخلی به بیش از ۴/۴ میلیارد دلار برسد». کمپانی پارامونت با حدود ۴۱/۱ میلیارد دلار و برادران وارنر با ۳/۱ میلیارد دلار درآمد در صدر کمپانی‌های موفق هالیوود در سال ۲۰۱۱ قرار گرفته و حساب خود را از دیگر کمپانی‌ها جدا کرده‌اند.

دزدان دریایی کارائیب: بر امواج بیگانه

یونیورسال، سونی و دیسنی هم هر کدام با درآمدی بین 800 و 900 میلیون دلار در کنار هم قرار گرفته‌اند. بنابراین رده‌بندی این سه کمپانی تا روز پنجم سپتامبر مشخص نخواهد شد. درآمد داخلی فاکس 5/703 میلیون دلار بوده،‌اما جایگاه این کمپانی در میان دیگر کمپانی‌ها می‌تواند به واسطه ادامه اکران موفق ظهور سیاره میمون‌ها ترقی یابد. کمپانی فاکس در فروش جهانی رتبه سوم کمپانی‌های هالیوودی را تا امروز به دست آورده است. هر کدام از استودیوها در کنار موفقیت‌های بزرگ، شکست‌هایی را هم تجربه کردند. برادران وارنر فانوس سبز را داشتند که میزان فروش جهانی‌اش هم به اندازه هزینه‌اش (200 میلیون دلار) نشد. دریم‌ورکز و یونیورسال هم کابوی‌ها و بیگانه‌ها را داشتند که با بودجه‌ای 150 میلیون دلاری، ‌تاکنون در سطح جهان 111 میلیون دلار فروش داشته است. در عوض یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های تابستانی با فیلم سوپر 8 (جی. جی. آبرامز) نصیب پارامونت شد. این فیلم که 50 میلیون دلار برای ساختش هزینه شده بود،‌ در آمریکای شمالی بیش از 125 میلیون دلار و در بقیه بازارهای جهانی حدود 110 میلیون دلار فروخت تا یک موفقیت مهم برای پارامونت رقم بخورد.

هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم


نکته مهم و البته هشداردهنده دیگر این است که خیلی از فیلم‌های مهم امسال هالیوود (به خصوص فیلم‌های سه‌بعدی)، ‌در فروش آمریکا نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و فروش بالا در کشورهایی مثل چین، برزیل و روسیه بود که باعث فروش بالای جهانی این فیلم‌ها شد. از بین فیلم‌های پرفورش امسال، هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم در آمریکا تاکنون 368 میلیون دلار فروخته و در میان فیلم‌های پرفروش تاریخ سینمای آمریکا،‌ رتبه‌ای بهتر از شانزدهم به دست نیاورده است. در حالی که فروش جهانی فیلم از مرز یک میلیارد و دویست میلیون دلار هم گذشته تا این فیلم به عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان (پس از آواتار و تایتانیک) شناخته شود. وضعیت تغییر شکل دهندگان: روی تاریک ماه (رتبه هجدهم تاریخ در فروش آمریکا و پنجم در فروش جهانی) و دزدان دریایی کارائیب: بر امواج بیگانه (رتبه هفتاد و سوم در فروش آمریکا و هشتم در فروش جهانی) هم بی‌شباهت به فیلم سری آخر هری پاتر نیست.

ترانسفورمرز: روی تاریک ماه