ظرفیت را بالا نبر، «خنده‌بازار» را پایین بیاور!

چند وقتی است برنامه‌ای در تلویزیون در حال پخش است به نام خنده بازار، که در آیتم‌های گوناگون مناسبات اجتماعی را به طنز می‌کشد و اتفاقا نقد تندی به وقایع جامعه دارد. خنده بازار از ماسک چهره‌های مشهور استفاده می‌کند و آنها ر ا به نقد می‌کشد. در همین حال چند نفر از کسانی که در این برنامه با آنها شوخی شده است به شدت عصبانی شده‌اند و برنامه را تهدید به شکایت کرده‌اند. وکیل علی دایی: اسطوره را مسخره نکنید

وکیل سرمربی تیم فوتبال راه‌آهن از تمسخر این مربی در یکی از برنامه‌های طنز تلویزیونی ابراز تاسف کرد. «عسگری پیش‌بین» درباره به تصویر کشیدن علی دایی در یکی از برنامه‌های طنز تلویزیونی (خنده بازار) گفت: این حرکت بسیار زشتی بود که صورت گرفت. واقعا مایه تاسف است که در صدا و سیما اشخاص بزرگ فوتبال کشور و اسطوره‌هایی همچون علی دایی که مردم احترام زیادی برای آنها قائل هستند، به تمسخر گرفته شوند. وی افزود: هنوز با دایی تماس نداشته‌ام. او نسبت به مسخره کردنش در جشن پیراهن استقلال نیز واکنش نشان داده بود. به نظر من تمسخر کردن انسان‌ها به هیچ وجه اخلاقی نیست و در دین اسلام نیز گناه محسوب می‌شود. ضمن اینکه از دیدگاه قانونی نیز یک توهین است. خود دایی هم در اظهار نظری گفت: «به جای مسخره کردن من سیاسیون را مسخره کنید.» البته به گفته کارگردان برنامه هنوز هیچ شکایت رسمی ای از سوی دایی نسبت به این برنامه نشده است.

رضا صادقی: صدا و سیما شده پایگاه دلقک‌های سیرک بعد از آنکه برنامه «خنده بازار» بدل خواننده محبوب نسل جوان را در برنامه چهارپایه داغ حاضر کرد، رضا صادقی به این برنامه واکنش نشان داد. رضا صادقی در گفت‌وگویی گفته است: متاسفانه مشتی ملیجک‌های دربار قدیم و دلقک‌های سیرک این روزها پایشان به

صدا و سیما باز شده و با به سخره گرفتن شخصیت‌های مختلف سعی دارند مخاطبان بیشتری را برای خود دست و پا کنند و از این طریق بین مردم بیشتر شناخته شوند. وی ادامه داده است: برخی طنزها را باید لودگی نام گذاشت و معلوم نیست با کدام هدف مدیران صدا و سیما اجازه انتشار آنها را از تریبونی به این وسعت و سادگی می‌دهند. متاسفم برای کسانی که تصمیم‌گیرنده‌ها و سازندگان این قبیل برنامه‌ها هستند. صادقی در ادامه گفته است: جوابیه‌ای تصویری را در دست تهیه دارم که در اختیار مردم پاک ومحترم ایران قرار خواهم داد و در این ویدئو مواضع خود را به‌صورت کاملا صریح و بی‌پرده بیان خواهم کرد.چند شب پیش برنامه خنده بازار میزبان فضا سابقی (رضا صادقی) بوده است. در این برنامه سابقی در پاسخ به سوالات مجری از شعرهایش بهره می‌برد. مثل مشکی رنگه عشقه… دل برات تنگ شده جونم… مجری من می‌خوام پیاده شم…او گفت: من خواننده بازاری نیستم و پول فقط به من آرامش نمی‌دهد و من برای دلم می‌خوانم.

مرتضی شایسته: نمی‌دانم چرا جلوی برنامه خنده بازار را نمی‌گیرند

مرتضی شایسته، تهیه‌کننده شناخته شده سینما که برنامه خنده بازار به او نیز در یکی از برنامه‌هایش پرداخته، در گفت‌وگویی به شدت از برنامه خنده‌بازار انتقاد کرده است. به گزارش پارس توریسم، آقای شایسته در گفت‌وگویی کوتاه گفته است: من نمی‌دانم چرا جلوی این برنامه را نمی‌گیرند. این برنامه توهین به افراد است. عوامل این برنامه باید از تمام کسانی که ادایشان را

در آوردند حلالیت بطلبند. این برنامه اشکال شرعی دارد. چطور این همه در برنامه‌های مختلف ما را موعظه می‌کنند که غیبت نکنید، همدیگر را مسخره نکنید، آن وقت یکی را می‌گذارند وسط و مدام مسخره‌اش می‌کنند تا مردم بخندند. اصلا این آدم‌ها در چه حدی هستند که ادای مهم‌ترین آدم‌ها را در بیاورند. اگر این برنامه ماهی یک بار پخش می‌شد یک چیزی، ولی من شنیدم هر روز این برنامه پخش می‌شود و این اصلا قابل گذشت نیست.

داوود رشیدی: ظرفیتمان را بالا ببریم

داوود رشیدی رییس انجمن بازیگران و بازیگر سینما از اینکه در برنامه خنده بازار ادای او در آورده شده نه تنها ناراحت نیست، بلکه خیلی خوشحال هم هست. به گزارش برنا، داوود رشیدی درباره ادای بازی و حرکات او که اخیرا در برنامه خنده بازار پخش شده به یکی از نشریات داخلی گفت: من از این اتفاق خیلی خوشحالم؛ زیرا قاعدتا ادای آدم‌های معروف را در می‌آوردند، ادای آدم‌های کوچه بازار را که در نیاورده‌اند.

وی ادامه داد: دلیل این انتخاب از سوی برنامه خنده بازار، شهرت و استقبال عموم از این چهره‌ها است. من به شخصه از این کار ناراحت نمی‌شوم. همان‌طور که دیدید ادای من را هم در آوردند و ناراحت نشدم .باید ظرفیتمان را بالا ببریم.

***

البته با همه این اوصاف نیاز به برنامه‌های این‌چنینی با کیفیت بالاتر برای تلویزیون ایران به شدت حس می‌شود. به شرطی که جنبه افراد در برابر شوخی‌هایی که با آنها می‌شود بالاتر برود و از هر حرف نازکی نرنجند.