جشن پانزدهم سینمای ایران در میدان بهارستان

پانزدهمین جشن خانه سینما ۲۵ شهریور ماه در مکان عمارت مسعود یه برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، کیومرث پوراحمد، دبیر جشن خانه سینما در دومین نشست رسانه ای جشن خانه سینما که روز گذشته در تالار «سیف الله داد» برگزار شد، گفت: مرحله اول داوری‌های بخش بلند جشن شامگاه ۲۳ مرداد ماه به پایان رسیده است و از ۲۵ مرداد ماه داوری مرحله اول فیلم‌های کوتاه آغاز خواهد شد. «پاداش» و «خانه پدری» از بخش مسابقه خارج شدند

وی ادامه داد: در داوری فیلم‌های بلند دو فیلم «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی و «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری به درخواست کارگردانان و برای حمایت از خانه سینما از بخش مسابقه خارج شده‌اند.

در ادامه این نشست «مازیار میری»، دبیر اجرایی جشن خانه سینما با اعلام آمار رسیده به جشن خانه سینما گفت: منتظر آرای داوران هر بخش هستیم. در بخش مستند از ۳۲۸ اثر رسیده ۲۸ اثر انتخاب شده که چهار اثر از شهرستان‌ها بوده است.

وی در ادامه اعلام تعداد آثار رسیده به جشن خانه سینما افزود: در بخش کوتاه از ۳۴۹ اثر ۵۱ فیلم انتخاب شده که هشت فیلم از شهرستان‌ها بوده و در قسمت انیمیشن از ۱۰۷ اثر رسیده به دبیرخانه ۲۹ اثر انتخاب شده که پنج انیمیشن از آن شهرستان‌ها بوده است.

شرکت ۸۹ فیلم در بخش مسابقه

همچنین به گفته میری در بخش بلند سینمایی ۸۹ فیلم در بخش مسابقه شرکت کردند که دو فیلم «خانه پدری» و «پاداش» به درخواست کارگردانان فیلم از مسابقه خارج شدند و دو فیلم «کپی برابر اصل» و «شیرین» هم در خارج از مسابقه نمایش داده شدند. وی خاطرنشان کرد: از ۲۵ مرداد ماه ۵۱ داور طی دو روز آثار بخش فیلم کوتاه را داوری می‌کنند و بعد داوری بخش مستند و پس از آن داوری بخش انیمیشن انجام می‌شود.

هیچ دخالتی در داوری‌ها نداریم

وی اظهار داشت: البته ما هیچ دخالتی در داوری آثار نداریم و داوران کار خود را انجام می‌دهند، اگر فیلمی انتخاب شود که در جشنواره فجر امسال هم انتخاب شده بوده حتما فیلم خوبی بوده است. در آخرین دوره ای که من جزو داوران جشنواره فجر بودم، واقعا هیچ دخالتی از سوی برگزارکنندگان جشنواره صورت نمی‌گرفت؛ اما در دو سه سال اخیر احساس می‌کنم دخالت‌هایی در داوری آثار وجود دارد.مازیار میری هم در این مورد گفت: در جشن خانه سینما آثار به صورت کاملا صنفی و توسط خود اصناف بدون هیچ سیاستی انتخاب می‌شوند.پوراحمد با اشاره به اینکه شیوه داوری‌ها به شکل امروزی اشکال دارد، بیان کرد: داوری‌ها باید به شکل آکادمی و به وسیله افرادی که غیر سینمایی و صنفی باشند، انجام شود تا اختلافات شخصی کمتر به داوری و قضاوت افراد راه یابد.

جشن خانه سینما در بهارستان

مازیار میری درباره مکان برگزاری جشن پانزدهم خانه سینما اظهار کرد: جشن پانزدهم خانه سینما در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود و این اولین برنامه‌ای است که در ضلع جنوبی میدان بهارستان برگزار خواهد شد. عمارت مسعودیه خانه ظل‌السلطان در زمان مشروطه بوده که در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده و پیش از انقلاب این مکان به عنوان ساختمان وزارت فرهنگ استفاده می‌شد.

نکوداشت تبریزی، رشیدی و بهنام

همچنین در این مراسم نکوداشت که در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود از آقایان کمال تبریزی، داوود رشیدی و مسعود بهنام نیز تقدیر خواهد شد.کیومرث پوراحمد در مورد دلیل انتخاب علیرضا زرین برای جایزه سیف‌اله داد گفت: زرین در اوایل انقلاب که سمت ریاست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده داشت، هیچ گاه فکر نکرد که این سمت میراث پدری‌اش است و همچون امانتی گرانقدر در دستش کانون را حفظ و طلایی‌ترین دوران مدیریت کانون را رقم زد. وی ادامه داد: زرین وقتی کنار گذاشته شد دوباره به شغل معلمی که پیش از ریاست کانون به آن مشغول بود، بازگشت. ساخت بسیاری از فیلم های خوب از جمله «باشو غریبه کوچک»، «دونده» و برخی از فیلم‌های کیارستمی حاصل تلاش‌های ایشان است.

«فرزند صبح» در هر صورت فیلم افخمی است

کیومرث پوراحمد، دبیر جشن خانه سینما درباره‌ نامه درخواست بهروز افخمی برای خروج فیلم «فرزند صبح» از بخش مسابقه جشن خانه سینما عنوان کرد: آقای افخمی گفته بود که این فیلم من نیست. اما در هر صورت این فیلم آقای افخمی است و ایشان باید این موضوع را خیلی قبل‌تر عنوان می‌کردند؛ با مقررات جشن خانه سینما ما فیلم‌ها را از تهیه کنندگان می‌گیریم و ایشان می‌توانند تنها کارگردانی را از بخش مسابقه خارج کنند، البته داوران اکنون در مرحله اعلام آرا هستند و اگر«فرزند صبح» در بخش کارگردانی نامزد دریافت جایزه شود، ایشان می‌توانند نام خودشان را خارج کنند.