جدایی نادر از سیمین و دیگر هیچ!

بهمن فرمان‌آرا: اگر فیلمی به جز «جدایی نادر از سیمین» برای اسکار انتخاب شود، اتلاف وقت است هر سال در همین زمان، کمی پس و پیش بحث‌ها بر سر معرفی فیلم به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) بالا می‌گیرد و مدعی‌ها یکی یکی می‌آیند و طلب حق می‌کنند. اما در تمام این پانزده سالی که از معرفی فیلم به آکادمی می‌گذرد، فقط در یکی دو سال فیلمی که قرار است به اسکار معرفی شود مشخص بوده و نیاز به حتی جلسه‌های طولانی تصمیم‌گیری هم نشده است. دو سال پیش وقتی با مدیر عامل خانه سینما حرف زدیم، انتخاب درباره الی را به آکادمی قطعی دانست. امسال هم با وجود فیلم درخشانی چون جدایی نادر از سیمین به نظر می‌رسید که معرفی فیلم به مهم‌ترین مراسم سینمایی جهان کار چندان مشکلی نباشد. اما چند وقت پیش خبر رسید که هیات نه نفره‌ای مسوولیت این ماجرا را بر عهده گرفته‌اند و قرار است جلسه بگذارند و نام فیلم منتخبشان را اعلام کنند. در همین حال نامه بهمن فرمان‌آرا نکته‌های جالبی در خود دارد.

فرمان‌آرا می‌گوید: امسال هر فیلمی جز «جدایی نادر از سیمین» کاندیدای کشور ایران باشد، اتلاف وقت است؛ چون این فیلم علاوه بر موفقیت مالی هنری، پخش‌کننده مهمی دارد به نام سونی کلاسیک!

به گزارش شبکه ایران این روزها بازار اظهارنظر درباره انتخاب نماینده ایران در مراسم اسکار داغ است. به تازگی نیز بهمن فرمان‌آرا با نگارش یادداشتی از این مساله سخن گفته که بهترین گزینه ایران برای شرکت در مراسم اسکار «جدایی نادر از سیمین» است و بهتر آن است که به جای هر اثر دیگری روی شانس این فیلم حساب باز شود. بخش‌هایی از یادداشت فرمان‌آرا را می‌خوانید:

گمانه‌زنی‌ها آغاز شده

هر ساله در این ایام صحبت از فیلمی که قرار است نماینده سینمای ایران در اسکار باشد به میان می‌آید و بالاخره چند نفر از خودی‌ها با احتساب تمام سیاست‌های غلط سینمایی در آخر فیلمی را انتخاب می‌کنند که تقریبا هیچ شانسی برای کاندیدا شدن ندارد.

پخش‌کننده مهمی به نام سونی کلاسیک

امسال هر فیلمی جز «جدایی نادر از سیمین» کاندیدای کشور ایران باشد، اتلاف وقت است چون این فیلم علاوه بر موفقیت مالی هنری، پخش‌کننده مهمی دارد به نام سونی کلاسیک و در ضمن برای فستیوال نیویورک انتخاب شده که خودش به اندازه ۵ میلیون دلار تبلیغ مجانی نصیب این فیلم می‌کند.

احتمال انتخاب «پایان نامه»

البته این موفقیت‌ها به معنی آن نیست که «جدایی نادر از سیمین» حتما جزو فیلم‌های منتخب اسکار خواهد بود و اگر باشد حتما برنده خواهد شد، ولی با پشتیبانی شرکت مهمی چون سونی کلاسیک حتما شانس بیشتری خواهد داشت تا فیلمی مثل «پایان نامه» که احتمال انتخاب آن به خاطر ارتباطات تهیه کننده و معاونت سینمایی بسیار زیاد است.

گزینه‌های دیگر معرفی به آکادمی

البته با توجه به اینکه حرف‌های فرمان‌آرا کمی منطقی می‌نماید، اما احتمالی که داده کمی غیرمحتمل است، در عوض گزینه‌های محتمل‌تر دیگری وجود دارد که معاونت سینمایی روی آنها از دو سال قبل برنامه‌ریزی کرده است. فیلمی مثل ملک سلیمان که مورد تفقد این معاونت و مدیر عامل سابق فارابی بود احتمال بیشتری دارد که به آکادمی معرفی شود تا پایان نامه. اما این هشدار فرمان آرا را باید جدی بگیریم که هر گزینه دیگری به غیر از جدایی نادر از سیمین اتلاف وقت است. واقعا چقدر درک این جمله سخت است؟!