اعتراض به حذف فیلم‌های فلسطینی از نتفلیکس

داستان از این قرار است که در سال ۲۰۲۱، نتفلیکس مجموعه‌ای از فیلم‌های فلسطینی را تحت عنوان «داستان‌های فلسطینی» به نمایش گذاشت. این مجموعه بر اساس قراردادی سه‌ساله تهیه شده بود. اما با پایان یافتن مدت قرارداد، نتفلیکس تصمیم گرفت این فیلم‌ها را از پلتفرم خود حذف کند.

این تصمیم به ویژه در شرایطی که فلسطینی‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، با انتقادهای زیادی همراه شده است و گروه‌های حقوق بشری از جمله ائتلاف «آزادی به پیش» را واداشت تا نامه‌ای سرگشاده به تیم اجرایی نتفلیکس بنویسند و توضیح بخواهد که چرا ۱۹ فیلم فلسطینی یا درباره فلسطینی‌ها حذف شده است.

در این نامه آمده است: «ما از شما می‌خواهیم درباره تصمیم خود برای حذف این فیلم‌ها توضیح دهید و دوباره مجوز نمایش آن‌ها را صادر کنید. ما از اینکه حذف تقریبا تمام مجموعه فیلم‌های فلسطینی نتفلیکس در این برهه زمانی که بیش از دو میلیون فلسطینی در غزه تحت نسل‌کشی نظامیان اسرائیلی قرار دارند و باعث به حاشیه راندن بیشتر صدای فلسطینی‌ها خواهد شد، عمیقا نگرانیم.»

نتفلیکس در پاسخ به این انتقادات اعلام کرده به نمایش فیلم‌ها و سریال‌های متنوع ادامه خواهد داد. اما منتقدان معتقدند حذف هدفمند فیلم‌های فلسطینی نشان می‌دهد که نتفلیکس به اندازه کافی به موضوع فلسطین اهمیت نمی‌دهد.