دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌بیند

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بر استقلال حوزه فرهنگ تاکید کرد و گفت تا زمانی که این استقلال وجود نداشته باشد، نمی‌تواند کارکرد خود را برای کشور و جامعه مدنی داشته باشد. او افزود: «از خلال گفت‌وگو ست که می‌توانیم به تفاهم، وفاق و همدلی برسیم و بدترین آسیب عرصه فرهنگ از بین رفتن گفت‌گوست. در مناسبات میان دولت و بخش‌های مدنی مانند اصناف و حلقه‌های واسط اگر گفت‌وگو شکل بگیرد می‌توانیم به ارتباط پایدار برسیم. ما باید به‌ میز گفت‌وگو برگردیم‌ چون راه حلی جز گفت‌وگو نداریم و این روند مستلزم رفع بدبینی و سوءتفاهم است.» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از سیاست‌های اساسی در حوزه نشر و به‌ طور خاص در عرصه فرهنگ‌ اعتماد و واسپاری کارها به بازیگران عرصه فرهنگ است و این اعتماد به این معناست که به بازیگران حوزه ‌نشر و فرهنگ باور داشته باشیم.تقاضای ما این است که محدودیت‌های ما را هم در نظر بگیرید و با درک شرایط و محدودیت‌ها به‌گفت‌وگویی برای حل مسائل برسیم.

کلانتری با تاکید بر این نکته که اصناف در سیاستگذاری و حوزه‌ اجرا می‌توانند کمک‌قابل ملاحظه‌ای به دولت داشته باشند، گفت: دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌بیند و هرجا شرایط برای واگذاری وجود داشته باشد این اتفاق اجرایی خواهد شد و اطمینان دارم خیلی بهتر و منطقی‌تر کارها پیش خواهد رفت.معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت‌ سکویی است برای کار تنظیم‌گری و تسهیل‌گری، گفت: باید تحولی در حکمرانی صورت‌ گیرد و  مناسبات بازتعریف شده‌ای ارائه شود؛ بسیاری از ابزار حکمرانی تغییر کرده است و حوزه‌ نشر هم باید تعریف جدیدی با توجه به شرایط روز داشته باشد. این تحول حکمرانی پشت درهای بسته شکل نمی‌گیرد بلکه حاصل گفت‌وگو و تعامل است تا به فصل مشترکی برسیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ اضافه کرد: دولت نمی‌تواند بدون همکاری اضلاع جامعه مدنی تحول ایجاد کند و مشارکت نیاز ایجاد مدیریت جدید است. کلانتری گفت: محورهای ممیزی و مقیاس آن باید مورد بازنگری قرار گیرد تا مدلی متناسب با شرایط جدید داشته باشیم و به رضایت جمعی برسیم همچنین به حداقل‌هایی برای هم‌افزایی برسیم. کلانتری افزود: معتقدم مشکل‌ لاینحل وجود ندارد برخی از مشکلات در کوتاه‌مدت و برخی هم در بلند‌مدت به کمک همه ما حل خواهد شد. معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پایان گفت: تلاش وزیر فرهنگ بر این است که حوزه‌ مالیات اصناف فرهنگی به طوری مدیریت شود که آسیبی به این حوزه وارد نشود و در این مسیر تمام تلاش خود را برای همراهی سایر اضلاع مرتبط، نظیر سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، مجلس محترم و دیگر موثرین پی خواهد گرفت.حوزه فرهنگ مظلوم واقع شده است و باید مورد توجه قرار گیرد.