انتخاب نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار به یک گروه ۹ نفره سپرده شده است. با این حساب احتمال انتخاب جدایی نادر از سیمین که در حال حاضر در همه جشنواره‌هایی که حضور دارد عنوان بهترین فیلم را کسب می‌کند و در اکران جهانی‌اش نیز با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شده، پایین آمده است. مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای با اشاره به اینکه احتمالا یک بازیگر به گروه انتخاب فیلم اسکار می‌پیوندد، گفت: سینمای ایران برای اعلام نام نماینده‌اش به آکادمی هشتاد و چهارمین دوره اسکار تا ۹ مهر ماه فرصت دارد.

علیرضا سجادپور در گفت‌وگو با فارس در این باره گفت: البته همیشه یک گروه توسط بنیاد سینمایی فارابی مسوولیت انتخاب نماینده ایران را برای اسکار در نظر می‌گیرند و این بار نیز چنین خواهد بود. وی ادامه داد: خوشبختانه امسال زمان کافی برای انتخاب فیلم مورد نظرمان را داریم و گزینه‌های زیاد و انتخاب‌های گسترده‌ای نیز در این مورد خواهیم داشت.

سجادپور درباره اعضای تشکیل دهنده هیات انتخاب فیلم نماینده ایران در اسکار گفت: گروه هیات انتخاب نیز مشخص و در حال تکمیل شدن هستند.

مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای به فارس گفت: من در برنامه «هفت» هم عرض کردم که یکی، دو نفر از این اعضا، از چهره‌های شناخته شده سینما هستند و باقی تهیه کننده و کارگردان سینما هستند. ضمن این که یکی از اعضای این گروه ۹ نفره احتمالا بازیگر خواهد بود. به گفته سجادپور، سینمای ایران برای اعلام نام نماینده‌اش به اسکار تا اول اکتبر (۹ مهر ماه) فرصت دارد. سال گذشته فیلم «بدرود بغداد» (مهدی نادری) در آخرین روزهای شهریور توسط کمیته ایرانی به آکادمی اسکار معرفی شده بود. آخرین مهلت معرفی فیلم‌ها برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار ۲۰۱۲ روز اول اکتبر (۹ مهر) است.

از میان فیلم‌های واجد شرایط ابتدا ۹ فیلم به فهرست کوتاه نامزدهای بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌‌زبان جوایز راه پیدا می‌کنند و در مرحله بعد پنج نامزد نهایی انتخاب می‌شوند که اسامی آنها ۲۴ ژانویه ۲۰۱۲ (۴ بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام می‌شود.

هشتاد و چهارمین دوره جوایز آکادمی اسکار طی مراسمی در سالن کداک ۲۶ فوریه ۲۰۱۲ (۷ اسفند) برپا خواهد شد.