«خط و موج» تعطیل شد

علیرضا داودنژاد کارگردان سینما نامه‌ای را خطاب به وزیر ارشاد و رییس سازمان مالیاتی کشور نوشت. این کارگردان سینما در این نامه که در اختیار ایسنا گذاشته خطاب به این دو مسوول نوشته است: «آیا قبول دارید که هر دو نهاد، تحت مدیریت شما آقایان متعلق به یک کشور است؟ آیا قبول دارید که اشکال، ناهماهنگی و ابهام در مناسبات شما موجب اخلال در کار مردم، هنرمندان و فرهنگ کشور می‌شود؟»

کارگردان «مرهم» در ادامه نوشته است: «کاملا پیداست که قانون کشور، قوانین مالیاتی و معافیت‌ها جهت‌گیری مشخصی دارند و آن مقاومت در مقابل هجوم کالاهای صوتی و تصویری خارجی به کشور است. روح این قانون استقلال فرهنگی را امری کلامی‌، ذهنی یا مکتوب نمی‌انگارد، بلکه آن را برنامه‌ای برای عمل، اشتغال و تولید حرفه‌های خلاق می‌بیند، از همین رو وزارت ارشاد با بخشنامه‌ای به همه تهیه کنندگان آثار صوتی و تصویری تکلیف می‌کند که بخشودگی مالیاتی درباره کلیه این حرفه‌ها اجرا شود و هیچ سرمایه‌گذاری یا تهیه‌کنندگی در ادامه روش‌های قبلی بابت مالیات چیزی از دستمزد نیروهای ذوقی و تخصصی و

خلاق کسر نکند.

امروز نمی‌دانم حضرات آقایان تا چه اندازه از جریان تلمبار شدن صدها پرونده در محاکم مالیاتی برای تهیه‌کنندگان سینما اطلاع دارند؟ آیا می‌دانید جرم اکثریت قریب به اتفاق این تهیه‌کنندگان، رعایت بخشودگی مالیاتی دستمزدبگیران عرصه فرهنگ و هنر است؟ آیا تعلل در حل مشکلات آنها حکایت از تغییر جهت در قانون‌گذاری دارد؟ آیا این اقدامی در جهت تجهیز و هر چه بیشتر دانایی و توانایی هنری برای مقابله با هجوم گسترده حریفان و رقیبان جهانی است؟

به گزارش ایسنا، علیرضا داودنژاد در بخش پایانی این نامه نوشته است: «به اطلاع آقایان (وزیر ارشاد و رییس سازمان مالیاتی کشور) می‌رسانم که این پرونده مربوط به ۷ سال قبل است و به‌رغم آنکه با کارشناسی مالیاتی زمان خود معاف از مالیات اعلام شده، معافیت آن لغو شد و بابت آنکه در آن سال‌ها مالیاتی از دستمزدبگیران کسر نکرده‌ام، امروز به پرداخت میلیون‌ها تومان جریمه محکوم شدم!

توصیه برادرانه من به شما این است که با حرکت برای تقویت نظام هنری در رسانه‌های کشور همراه شوید. در شرایطی که هنر و رسانه داخلی مخاطبان بیشتر پیدا کند، حتی تاجران و سیاستمداران هم به سود و منفعت بیشتر دست پیدا می‌کنند. به هر حال بنده حقیر با تنگ شدن گذرگاه عافیت از مسیر خود باز نمی‌گردم، جریده می‌روم و با اعلام رسمی تعطیلی شرکت سینمایی «خط و موج» کوله بار خود را سبک می‌کنم و در مسیر شخصیت حقیقی خود همچنان راه می‌سپارم؛ اما آرزو دارم بدانم، شما به کدام سو می‌روید؟!»