از برگزاری 17 روزه جشنواره تا اهدای جایزه 50 سکه‌ای

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۰ تا ۲۷ بهمن ماه برگزار خواهد شد و فراخوان آن ۵ مرداد ماه منتشر می‌شود. دبیر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر ضمن اعلام این خبر به ایسنا گفت: فراخوان این دوره از جشنواره با نظرسنجی از ۵۰ تن از هنرمندان تئاتر تنظیم شده است. ما در این دوره تصمیم گرفتیم تعارف‌ها را کنار بگذاریم و بحث کیفیت را به‌دور از هرگونه شعار مورد توجه قرار بدهیم.

محمد حیدری از حذف برخی از بخش‌های جشنواره به‌عنوان یکی از تغییرات فراخوان جشنواره سی‌ام خبر و توضیح داد: بنا به ضرورت و با تصمیم شورای سیاست‌گذاری بخش‌هایی مانند بخش پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی، ‌تله تئاتر و جشنواره جشنواره‌ها حذف شده است که دلایل حذف این بخش‌ها در فراخوان توضیح داده شده است.

حیدری در ادامه از افزایش سقف کمک هزینه آثار شرکت کننده در بخش چشم‌انداز و اضافه شدن جوایز بسیاربزرگ به عنوان یکی دیگر از تغییرات این دوره از جشنواره یاد کرد و ادامه داد: برای حرفه‌ای‌تر شدن جشنواره امسال همه تلاشمان را انجام می‌دهیم تا گروه‌های حرفه‌ای آثار حرفه‌ای به صحنه بیاورند. برهمین اساس سقف کمک هزینه آثار بخش چشم‌انداز تا ۲۰ میلیون تومان تعریف شده است. علاوه بر این، سه جایزه ویژه هم برای این بخش در نظر گرفته‌ایم. کار اول در این بخش ۵۰ سکه، کار دوم ۳۵ سکه و کار سوم ۲۵ سکه دریافت خواهند کرد. حیدری متذکر شد: امسال زمان برگزاری جشنواره به ۱۷ روز افزایش داده‌ایم تا همه گروه‌ها به صورت یکسان و با برخورداری از امکانات مشابه بتوانند آثار خود را به صحنه بیاورند. بر همین اساس، ابتدا بخش مرور و مناطق برگزار می‌شود و در ادامه بخش چشم‌انداز و تجربه‌های نو و در مرحله پایانی بخش مسابقه بین‌الملل برگزار خواهد شد. همه این بخش‌ها در تهران برگزار می‌شود، اما مانند سال‌های گذشته بخش فجر استانی هم برگزار می‌شود تا آثار تهرانی بتوانند در شهرستان‌ها هم اجرا شوند. وی درباره افزایش زمان برگزاری این جشنواره متذکر شد: همواره در دوره‌های قبلی گروه‌های شهرستانی این انتقاد را وارد می‌کردند که ناچارند آثارشان را در سالن‌های ناشناخته اجرا کنند. ما امسال دو مجموعه تئاتر شهر و ایرانشهر را به عنوان میزبانان اصلی جشنواره انتخاب کرده‌ایم.