«هفت»، «نود» و «پارک ملت» استثنا نیستند

دکتر رضا پورحسین که مسوولیت طرح ساماندهی مجریان تلویزیون این روزها به او سپرده شده، در پاسخ به اینکه چه اتفاقی منجر به اجرایی شدن این طرح شده است؟ گفت: اتفاق خاصی نیفتاده است؛ این طرح مدت‌ها مورد بحث بوده است که اصناف مختلف صداوسیما ساماندهی و هماهنگی داشته باشند؛ اما از آنجا که مجریان سیما کمتر از این ساماندهی برخوردار بودند، این طرح رسما مطرح شد. مدیر هماهنگی امور مجریان سیما و مدیر شبکه مستند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ طرح ساماندهی مجریان سیما توضیح داد: از آنجا که مجریان ویترین رسانه هستند و نمایان می‌شوند، گاهی با رفتن به شبکه‌های مختلف، به هویت حرفه‌ای خود لطمه می‌زنند؛ این بحث شامل تهیه‌کنندگان و ... هم می‌شود؛ در نهایت تصمیم گرفته شد به وضعیت «هویت حرفه‌ای مجریان» سامان داده شود و در این زمینه، مسایل صنفی و از این قبیل مطرح نیست.

پورحسین در پاسخ به اینکه گفته شده که برنامه‌هایی مثل «هفت»، «نود» و «پارک ملت» با اجرای جیرانی، عادل فردوسی پور و شهیدی‌فر از این طرح استثنا شده‌اند، گفت: آن طور که از معاون محترم سیما شنیده‌ام این دستور عمل برای همه یکسان است؛ چراکه بحث حیثیت حرفه‌ای مطرح است و برای حفظ کیفیت، هر کس باید سر جای خود قرار گیرد؛ اینکه یک نفر سه کار همزمان در ساخت برنامه انجام دهد، درست نیست، مگر اینکه قبول کنیم این کارها سه شغل نیستند. در صورتی که به لحاظ حرفه‌ای و هنری در رسانه سه کار، سه شغل محسوب می‌شود و یک نفر نمی‌تواند سه کار را انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه این طرح تهدید و تحدید برای برنامه‌هایی چون «نود»، «هفت» و... نخواهد بود؟ گفت: برنامه‌هایی چون «نود» به لحاظ حرفه‌ای جزو برنامه‌های خوب سیما هستند و خواهند بود. اینکه مجری نمی‌تواند تهیه‌کننده و کارگردان باشد بحث جدیدی نیست؛ فقط قرار شده سامان‌مند شود.