«آتـــش» رونمایی شد

در مراسم دیدار با عباس کیارستمی و همزمان با انتشار کتاب «آتش» که عصر سی‌ام تیرماه برگزار ‌شد، اهالی ادب و هنر از این کارگردان سینما به عنوان افتخار ملی یاد کردند. به گزارش ایسنا، مراسم دیدار با عباس کیارستمی و رونمایی از کتاب «آتش» (جزئی از غزلیات شمس) در موسسه‌ کارنامه‌ و در فضای باز برگزار ‌شد. در این مراسم عباس کیارستمی، کارگردان سینما، عکاس و نویسنده با تشکر از برگزاری این مراسم به نگارش کتاب «آتش» اشاره و عنوان کرد: کتاب شمس اولین کتابی بود که به آن مراجعه کردم و در اوایل انقلاب که کار فیلم‌سازی متوقف شده بود آن را می‌خواندم. وقتی کارم بر شعر‌های سعدی و حافظ را به ناشر پیشنهاد دادم، رفتم سراغ مولانا و دیدم از دوره‌۱۰ جلدی امیرکبیر، همین کاری را که برای دو کتاب پیش انجام داده‌ام، برای دو کتاب از این ۱۰ جلد نیز انجام داده‌ام.

شمس خواندن کار سختی است. مانند جنگلی است که این‌قدر درخت دارد که درخت‌هایش معلوم نیست. وقتی حافظ یا سعدی می‌خوانید جز تحسین کاری نمی‌توانید بکنید؛ اما گاه در دیوان شمس به غزلی برمی‌خورید که نمی توانید ادامه بدهید. مانند غزل‌های ترکی و عربی او.

کیارستمی کتاب «آتش» را از دو کار قبلی خود متفاوت خواند و گفت: تفاوت این کار با دو کار قبلی‌ام این است از بیت‌های غزل انتخاب کرده‌ام. برای این کار باید طوری بیت‌ها را کنار هم بچینید که معلوم نباشد قسمتی از آن حذف شده است. امیدوارم شما هم وقتی کتاب را می‌خوانید فکر کنید که مولانا این غزل‌ها را دو بیتی یا سه بیتی گفته است. نگارش این کتاب هفت سال طول کشید و امیدوارم کسی به من بگوید این کار را به خوبی انجام داده‌ام؛ چون کار سختی بود.