وضعیت مبهم اکران گزارش یک جشن

چندی است که صحبت‌هایی از شرایط خاص اکران گزارش یک جشن شنیده می‌شود، این در حالی است که مسوولان، اکران آن را مشروط به اعمال برخی تغییرات در فیلم می‌خواندند و سازندگانش همچنان منتظر به ثمر رسیدن تلاش‌‌ برای دریافت پروانه نمایش هستند.

به گزارش فارس، گزارش یک جشن جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا، دارای موضوعی اجتماعی است و کارگردان به دنبال این است که در قالب یک موسسه مشاوره در امور ازدواج، آسیب‌های اجتماعی و نحوه برخورد و اقدامات پیشگیرانه از سوی پلیس را به نمایش بگذارد. از زاویه‌ای دیگر، فیلم حاتمی‌کیا با نگاه شخصی او به مسائل انتخابات سال ۸۸ می‌پردازد؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد، گزارش یک جشن با تکیه بر موضوع فیلم و نام حاتمی‌کیا استقبال مطلوبی را در اکران پیش‌ رو خواهد داشت؛ اما چندی است که صحبت‌هایی از شرایط خاص اکران این فیلم شنیده می‌شود؛ به طوری که در فضای رسانه‌ای نیز زمزمه‌‌هایی از اعمال جرح و تعدیل برای صدور پروانه نمایش این فیلم سینمایی به گوش می‌رسد.

برای یافتن پاسخی به شبهات و پرسش‌های مطرح شده در این خصوص، به سراغ عوامل گزارش یک جشن و مسوولان

سینمایی رفتیم:

علیرضا سجادپور مدیر‌کل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی در خصوص آخرین وضعیت اکران فیلم گزارش یک جشن ابراهیم حاتمی‌کیا اظهار داشت: وضعیت این فیلم نیز مانند آثار دیگر کاملا مشخص است و باید مانند فیلم‌های دیگر برای صدور پروانه نمایش روال عادی را طی کند.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است این فیلم با اعمال جرح و تعدیل اکران شود، تصریح کرد: شورای صدور پروانه نمایش، اعمال تغییرات اندکی را برای این فیلم لازم دانسته و عبارت جرح و تعدیل برای این تغییرات، بسیار زیاد است.

وی درباره زمان صدور پروانه نمایش و اکران گزارش یک جشن خاطر نشان کرد: به محض اعمال تغییرات مذکور، پروانه نمایش به فراخور صادر خواهد شد. محمد پیرهادی تهیه‌کننده این فیلم نیز تنها به گفتن چند جمله کوتاه بسنده کرد و در خصوص آخرین وضعیت اکران گزارش یک جشن گفت: من و کارگردان این فیلم، بیش از ۶ ماه است که همچنان منتظر به ثمر رسیدن تلاش‌‌ برای صدور پروانه نمایش از سوی مسوولان معاونت سینمایی هستیم. احمد مختاری مدیر پخش هدایت‌فیلم نیز گفت: در حال حاضر هیچ صحبتی نمی‌توانم در این خصوص داشته باشم؛ چرا که فعلا قراردادی با هیچ گروه سینمایی برای اکران فیلم گزارش یک جشن منعقد نشده است. وی شرط اکران فیلم با اعمال جرح و تعدیل را رد کرد و گفت: هیچ مساله خاصی در مورد این فیلم وجود ندارد.

اکنون کافی است که وقایع سینمایی دو سال گذشته ایران را مرور کنیم؛ مطمئنا سخنان سال ۸۸ جواد شمقدری در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را به یاد خواهیم آورد که سینمای سیاسی را یک حلقه‌ مفقوده در سینمای کشور دانست و اظهار داشت: این موضوع باید دستمایه‌ کار قرار گیرد و نیاز داریم به این ژانر دست پیدا کنیم؛ البته نباید در این عرصه دچار التهابات جناحی شویم و باید با رویکرد آبشخور فرهنگی، ساخت فیلم‌های موثر سیاسی در دستور کار قرار گیرد.