آینده بدون سناریو

این پژوهش که توسط اتحادیه انیماتورهای آمریکا انجام شده، به تحلیل چگونگی تغییرات در فرآیندهای تولید محتوا، نوشتن فیلم‌نامه، و تولید آثار هنری به واسطه استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی می‌پردازد. در‌حالی‌که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش کارآیی در تولید محتوا بینجامد و به نویسندگان و تولیدکنندگان کمک کند تا ایده‌های جدید را سریع‌تر و با هزینه کمتر تولید کنند اما چالش‌های جدی را نیز مطرح می‌کند که از مهم‌ترین آنها کاهش نیاز به نیروی انسانی است چون با پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی مولد، برخی از وظایف که به طور سنتی توسط نویسندگان، کارگردانان و انیماتورها انجام می‌شد، ممکن است به‌راحتی توسط الگوریتم‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی انجام شود. همچنین با ورود هوش مصنوعی به فرآیند تولید، مهارت‌های مورد نیاز برای مشاغل در صنعت سرگرمی ممکن است تغییر کند و افرادی که نتوانند خود را با این تغییرات وفق دهند، ممکن است با چالش‌های شغلی مواجه شوند. نویسندگان و هنرمندان ممکن است با رقابت مستقیم از سوی سیستم‌های هوش مصنوعی مواجه شوند که می‌توانند محتوا را سریع‌تر و با هزینه کمتر تولید کنند.

 این موضوع می‌تواند به کاهش فرصت‌های شغلی برای افراد خلاق منجر شود و در این میان مشاغل سنتی مانند نویسندگی فیلم‌نامه، کارگردانی و انیمیشن‌سازی ممکن است تحت‌تاثیر قرار گیرند و برخی از مشاغل ممکن است به طور کامل از بین بروند یا به شکل جدیدی تعریف شوند.

این پژوهش به پیش‌بینی‌های خود درباره آینده صنعت سرگرمی و نحوه سازگاری آن با فناوری‌های نوین می‌پردازد و به این نکته اشاره می‌کند که صنعت سرگرمی شامل سینما و تلویزیون باید خود را با تغییرات سریع فناوری وفق دهد. از سویی دیگر چندی پیش نظرسنجی سکوی هوش مصنوعی ورایتی با همکاری موسسه هریس ایکس بین ۱۰۰۱ بزرگسال آمریکایی انجام شد که نتیجه‌اش نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان آمریکایی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد، برای کمک یا تولید محتوای خلاقانه مورد استفاده در تولید فیلم و تلویزیون، اختلاف‌نظر دارند‌. در‌حالی‌که حدود ۲ نفر از ۱۰ فرد مصرف‌کننده، علاقه‌مند به تعامل با رسانه‌های مختلف پشتیبانی شده با هوش مصنوعی هستند، مصرف‌کنندگان هنوز تمایل دارند که محتوایی خالص‌تر و بدون استفاده از هوش مصنوعی دریافت کنند. برای مثال، ۳۶درصد گفته اند که علاقه کمتری به تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی خواهند داشت، اگر بدانند که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است. در مقابل ۲۳درصد اعلام کرده‌اند که علاقه‌ بیشتری به این موضوع خواهند داشت. بر اساس داده‌های این نظرسنجی، پذیرش مصرف‌کنندگان احتمالا بسته به آشنایی آنها با ابزارهای هوش مصنوعی مولد متفاوت است. به طور کلی، کسانی که به طور منظم از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که نسبت به استفاده از محتوای تولیدشده توسط این ابزار در انواع مختلف رسانه‌، احساس مثبتی داشته باشند. به عنوان مثال، مصرف‌کنندگانی که اعلام کرده‌اند از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، محتوای تولید‌شده توسط هوش مصنوعی در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را  بسیار مثبت ارزیابی کرده‌اند. در این پژوهش آمده است که مصرف‌کنندگان ممکن است نسبت به استفاده از هوش مصنوعی مولد برای جنبه‌های خاصی از تولید، پذیرش بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال در ساخت فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، پذیرش استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد افکت‌های صوتی و افکت‌های بصری بالاتر است.

البته تقلید صدای بازیگران و استفاده از هوش مصنوعی در سینما در این اواخر بارها حاشیه‌ساز شده و به همین دلیل استودیوها از افشای اینکه آیا از فناوری استفاده کرده‌اند یا نه، خودداری می‌کنند. این اتفاق وقتی افتاد که کارگردانان فیلم ترسناک «Late Night With the Devil» اعلام کردند که برای تولید برخی تصاویر ثابت از هوش مصنوعی استفاده کرده‌‌اند و در نتیجه با تحریم علاقه‌مندان این ژانر روبه‌رو شدند.

کمپانی بزرگ دیزنی نیز با واکنش منفی مواجه شد. همچنین زمانی که هنرمندان ادعا کردند در طراحی پوستر تبلیغاتی فصل دوم «Loki» از هوش مصنوعی مولد استفاده شده کمپانی دیزنی مورد اعتراض گسترده مخاطبانش قرار گرفت.