در‌حالی‌که کامرون هیچ بخشی از این فیلم را به نمایش نگذاشت، اما گوشه‌ای از هنرهای مفهومی فیلم را در معرض دید قرار داد؛ از جمله نیتیری (با بازی سالدانا) که سوار بر یک کشتی هوایی غول‌پیکر است و مردم پوشیده از دوده مانند ارواح در اطراف یک گودال عظیم آتش در حال چرخیدن هستند.

کامرون گفت: شما پاندورا را بسیار بیشتر و طوری خواهید دید که قبلا هرگز ندیده‌ بودید. او همچنین از این فیلم به عنوان یک ماجراجویی جنون‌آمیز و جشنی برای چشم‌ها یاد کرد که بیش از هر زمان دیگری از نظر عاطفی تاثیرگذار است و همه شخصیت‌های محبوب وارد قلمروی چالش‌برانگیز می‌شوند.

کامرون «آتش و خاکستر» را هم‌زمان با «آواتار: راه آب» که سال ۲۰۲۲ اکران شد و جنگ بین بشریت و ناوی‌ها را پس از بازگشت اداره توسعه منابع به قمر بیگانه پاندورا به تصویر می‌کشید، ساخته است. در پایان «راه آب»، خانواده جیک سالی (ورتینگتون) و نیتیری (سالدانا) با موفقیت در برابر حمله اداره توسعه علیه قبیله آبزی متکاینا و تولکون‌های نهنگ‌مانند که در کنار هم با آرامش زندگی می‌کنند، ایستادگی می‌کنند، اما پسر بزرگ خود را در این نبرد از دست می‌دهند. داستان «آتش و خاکستر» درباره ماجراهای بعدی است و جیک و نیتیری با مردم خاکستر روبه‌رو می‌شوند که به گفته کامرون بیش از سایر قبیله‌ها به سمت قدرت‌طلبی می‌روند. کامرون گفت در فیلم سوم شخصیت‌های جدیدی وجود دارند که او فکر می‌کند به‌ویژه یکی از آنها ممکن است محبوب مخاطبان شود یا کاملا با نفرت مواجه شود.