روزهای پرحدیث مرد خاموش

 حالا هم زمزمه‌هایی از احتمال حضور کورش یغمایی، خواننده شناخته‌شده ایرانی، در این رویداد و تجلیل از او شنیده می‌شود. کورش یغمایی که از او به‌عنوان پدر موسیقی راک در ایران یاد می‌شود، پارسال در چنین روزهایی اعلام کرده بود پس از انتشار دو آلبوم جدیدش با نام‌های «یاغی» و «پلاک ۴۴» توسط کمپانی آمریکایی، از دنیای موسیقی خداحافظی می‌کند. او در ایران زندگی می‌کند اما سال‌هاست اجازه فعالیت ندارد، ولی موسیقی‌اش توانسته مرزها را پشت سر بگذارد و در نقاط مختلف جهان طرفداران پروپاقرصی پیدا کند. او حالا یکی از مهم‌ترین موزیسین‌های شناخته‌شده ایران در خارج است و مدام خبرهایی از بازخوانی کارهایش منتشر می‌شود.

در آستانه ۸۰سالگی

یغمایی در چند سال اخیر، بیش از تمام دوران حرفه‌ای‌اش دیده و شنیده شده و گویی قرار است در هشتمین دهه از زندگی‌اش، برخی از مهم‌ترین رویدادهای عمر را تجربه کند. قصه از آنجا آغاز شد که سال ۱۳۹۲ مجله «بیلبورد» که یک هفته‌نامه تخصصی موسیقی در جهان است، با کورش یغمایی به عنوان بنیان‌گذار راک فارسی و البته به مناسبت انتخابش به عنوان یکی از ۵۰ راکر اول دنیا، گفت‌وگو کرد و باعث شد دوستداران موسیقی راک در جهان، بیش از پیش با نام و آثار یغمایی آشنا شوند. اما در ده سال اخیر، خبرهای چندانی از یغمایی نبود تا اینکه ملودی ترانه «گل یخ» در صفحات باشگاه‌های معتبر فوتبال اروپا در ماه‌های اخیر پخش شد تا این راک‌استار ایرانی ترند یک اخبار موسیقی و فوتبال جهان شود. این همه ماجرا نبود. در ادامه «گل یخ» در روز‌های افتتاحیه ۲۰۲۴ پاریس در صفحه رسمی المپیک با تصاویری از افتتاحیه این فستیوال بزرگ میکس شد تا آوازه این قطعه جهانی‌تر شود. در همین رابطه در فضای مجازی بحثی مطرح شده مبنی بر اینکه پس از محبوبیت و ترند شدن «گل یخ» در جهان، حالا مدیران «گرمی» تلاش‌هایی برای ارتباط گرفتن با این خواننده و موزیسین کرده‌اند. گفته می‌شود یغمایی ۷۷ساله به احتمال بسیار زیاد قرار است جایزه گرمی یک عمر فعالیت را بگیرد.

تحمل خاموشی

یازده سال پیش،‌ مجله معروف بیلبورد نام یغمایی را میان ۵۰ موزیسین برتر راک قرار داد. او در مصاحبه با همین نشریه درباره ممنوعیت فعالیتش در ایران گفته بود: «به نظرم کمتر مردی است که تاب و تحمل خاموش شدن (صدای) کارش و وارونه شدن رویا (آرزوها)یش را داشته باشد. در هیچ کلامی نمی‌گنجد. در این دوران بعضی از آهنگ‌هایم را با کاست چهار تراک ضبط کردم. خنده‌دار بود، ولی من انجامش دادم. یک پرنده دست‌آموز خانگی هم که مجاز به پرواز نباشد، با گذشت زمان، پرواز را فراموش می‌کند. گرچه پرواز بخش جدانشدنی پرنده است و پرنده بدون پرواز پرنده نیست.»

در سال ۲۰۰۹ میلادی، کمپانی Now Again آلبومی به نام «زنجیر خودت را بباف»(Forge Your Own Chains)  را در آمریکا منتشر کرد که شامل پانزده قطعه از کارهای موزیسین‌های راک سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۴ میلادی است.

در این آلبوم ترانه «حجم خالی» از کورش یغمایی تنها نماینده خاورمیانه است. انتشار این آلبوم آغازی برای کشف دوباره کورش در مغرب‌زمین است. این گزینش برای نخستین‌بار انگیزه ثبت پژوهشی موسیقی مدرن ایران و ورود رسمی آن به گستره موسیقی جهانی تلقی می‌شود.

درباره گل یخ

درباره تاریخچه تولید «گل یخ»، اثر جاودانه کورش یغمایی، روایت‌های متفاوتی نقل شده است؛ قطعه شعری از مهدی اخوان لنگرودی با آهنگسازی و خوانندگی کورش یغمایی که چند دهه پیش ساخته شد. ترانه‌ای که همچنان در جهان بازتاب دارد و سلیقه‌های سخت‌پسند آمریکایی و اروپایی را شیفته خود می‌کند؛ به طوری که به محض شنیدن این آوای پارسی نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت بمانند و از آن تجلیل نکنند.

با بازنشر این اثر در رسانه‌های مهم موسیقی جهان در ماه‌های اخیر نام کورش یغمایی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است و حالا باید تا «گرمی ۲۰۲۵» منتظر ماند و دید که آیا این حجم از اتفاقات خبری، در این مراسم جهانی مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر. خبر تجلیل از این موزیسین در گرمی در حالی به‌صورت گسترده منتشر شده که این خبر تا به امروز تایید نشده‌است. اما آنچه مهم است مطرح شدن دوباره نام یک موزیسین بعد از سال‌ها خانه نشینی است.