گلایه فریده سپاهمنصور از جوانگرایی افراطی
این بازیگر پیشکسوت در گفتوگو با ایرنا توضیح داد: متاسفانه امروزه از بسیاری از بازیگرانی که سالها در عرصه تصویر درخشیدهاند و نشان دادهاند بازیگران توانمندی هستند، به اندازهای که شایسته است استفاده نمیشود. جوانگرایی در تولیدات آثار سینمایی و تلویزیونی موجی است که از مدتها پیش راه افتاده و در این راستا بعضی جوانان هم توانستهاند تواناییهایشان را به اثبات برسانند. این اتفاق بسیار خوبی است، اما آثار تصویری ما برگرفته از فرهنگ ماست و در فرهنگ ما نقش پدربزرگها و مادربزرگها و کلا سالمندان در خانوادهها بسیار پررنگ است. ما خانوادهمحور هستیم و مثل غربیها ازهمگسیخته نیستیم. در چنین فرهنگی خیلی جالب است که نقش پدربزرگ و مادربزرگ در آثار تصویری تا این اندازه محو است.
او افزود: فیلمنامهنویسان باید نقش خانواده را در آثار پررنگ کنند تا به این واسطه بازیگران پیشکسوت بتوانند در آنها حضور پیدا کنند، اما متاسفانه نویسندگان و فیلمسازان اصلا دغدغه چنین کاری را ندارند. نه نقشهای اصلی به پیشکسوتان در آثار هنری سپرده و نه داستانی با محوریت این گروه سنی ساخته میشود و نه در کارها از آنها برای حضور دعوت به عمل میآید.
سپاهمنصور که این روزها فیلم «یک جمعیت قابل کنترل» را بر پرده سینماها دارد، با اشاره به ویژگیهای نقشی که در این فیلم سینمایی ایفا میکند، گفت: این فیلم برگرفته از زندگی خیلی از خانوادههای امروزی است که از دور بسیار گرم و صمیمی به نظر میرسند، اما با نزدیک شدن به آنها متوجه میشویم چقدر از هم دور هستند. به قول معروف دوستیشان با هم دوستی خالهخرسه است! من در این فیلم نقش مادربزرگی را بازی میکنم که دچار فراموشی شده. با وجود این آرزوی قدیمیاش را همچنان در خاطر دارد و به دنبال برآورده کردن آن آرزوست. البته در انجام این آرزو همراه با همسرش بوده که هرچند همسرش از دنیا رفته، اما دوست دارد خودش به آن آرزو برسد.