سه شکست در یک هفته

 در آخر هفته گذشته ۶۵۳هزار و ۴۹۹نفر به سینما رفته‌اند و رقم فروش گیشه به ۳۶میلیارد و ۲۴۷میلیون و ۱۸۳هزار تومان رسیده است. اگرچه فروش قابل توجه این هفته نشان‌دهنده عبور از رکورد دو سه هفته گذشته است اما سهم قابل‌توجهی از این فروش مربوط به فیلم‌های پرفروش هفته‌های گذشته است. چرا تازه‌نفس‌های اکران فروش خوبی ندارند؟

پول و پارتی

بیلبوردهای بسیاری در سطح شهر به تبلیغات این فیلم اختصاص پیدا کرده است. اما طراحی خاص و حاشیه‌ساز لوگو، بازیگران معروف حاضر در فیلم و سابقه کارگردانش در ساخت فیلم‌های محبوبی مثل «گشت ارشاد»،‌ تا پایان شنبه گذشته تنها پای ۹۷هزار نفر را به سینماها کشانده و حدود ۷میلیارد تومان فروش داشته است.  به نظر می‌رسد این فیلم نتوانسته خودش را به ذائقه مخاطبان بقبولاند. انتقادهای بسیاری از این فیلم در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده و برخی منتقدان نیز جمله‌های تند‌و‌تیز‌ی درباره آن نوشته‌اند. زهرا عباسی در نقدی درباره این فیلم نوشته: «پول و پارتی» فیلمی هندی است با عواملی ایرانی در جغرافیای ایران. سهیلی که پسرش نقش اصلی را بازی می‌کند آمیتا باچانی ساخته که برای خوشبختی خانواده‌ آرزومند و فقیرش، ادای عشق به دختر پولدار مصیب‌خان را بازی می‌کند. در این فیلم سهیلی عامدانه نام شخصیت‌ها مانند لشکرخان، مصیب‌خان و عمران‌خان، کات‌ تصاویر، ریتم تدوین، زاویه دوربین، میزانسن‌ها، بازی‌ها و حتی موسیقی را هندی پرداخت کرده است. «شاهد» پسر عاشق‌پیشه‌ فیلم، برای رسیدن به ثروت هنگفت، یک دل نه صد دل عاشق دنیا می‌شود. کارگردان این فیلم هیچ کجا تلاش نکرده هندی‌مآبی را از فیلمش دور کند. در سکانسی که شاهد بر سر راه دختر پولدار قرار می‌گیرد و همان زمان عادل (برادر نامادری شاهد) فریبکارانه ادای خودکشی در‌می‌آورد، خیلی مضحک و هندی‌وار «شاهد» برای جلب نظر دختر پولدار قرار می‌گذارد که برود و عادل را از خودکشی منصرف کند. این منتقد در ادامه نوشته: اما سوال اینجاست اگر می‌خواستیم فیلم هندی با ایده‌ای تکراری و تاریخ‌مصرف‌گذشته ببینیم آیا سینمای هند از دسترسمان خارج بوده که سهیلی زحمتش را کشیده؟ آیا سهیلی حرف جدیدی در این فیلم برای جامعه‌ ایرانی آن هم در این زمانه زده؟

ساعت ۶ صبح

اما فیلم مهران مدیری که دوستداران او بیش از دو ماه، هر هفته منتظر اکرانش بودند، اوضاع بدتری در فروش داشت. این فیلم به‌رغم تبلیغات گسترده، تنها کمی بیش از ۲میلیارد تومان فروش داشت و در واقع یک شکست بزرگ برای مدیری به عنوان کارگردان است.

این فیلم نقدونظرهای تندوتیز هم کم نداشته است. برخی نوشته‌اند مهران مدیری اساسا کارگردان تلویزیونی و سریال‌ساز است و در سینما توفیق چندانی ندارد، زیرا کارگردانی در سینما، ‌بسیار متفاوت از تلویزیون است.

فیلم جدید مدیری در مقایسه با فیلم قبلی او،  «ساعت ۵عصر»، بازیگران شناخت‌شده و محبوب کمتری دارد و عمده اتکای فیلم بر برند خود مهران مدیری است. نکته دیگر این است که تبلیغات متعدد شهری و استفاده از تصویر مهران مدیری روی بیلبوردهایی که فیلم‌ها و آثار مختلفی را تبلیغ می‌کنند، خود می‌تواند عامل بازدارنده در استقبال از فیلم او باشد. حضور بیش از حد و انتظار مهران مدیری در برنامه‌های متعدد هاردتاک، مسابقه تلویزیونی، سریال و فیلم سینمایی باعث شده جذابیت برند او برای مخاطبان کاهش پیدا کند. همه اینها در حالی است که هر روز بریده‌های ویدئویی متعددی از این چهره برجسته کمدی در ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و همین امر باعث شده تازگی چهره و نام او برای مخاطبانی که دوست دارند آثارش را دنبال کنند، کمرنگ شود.

مصائب شیرین ۲

جوانان دهه هفتاد حتما فیلم «مصائب شیرین» را به خاطر دارند، فیلمی که در زمان خود پیشرو و هنجارشکن بود. حالا کارگردان این فیلم نزدیک به ۳۰ سال بعد از آن، نسخه دیگری از فیلم را ساخته و روانه سینماها کرده است. نسخه دوم «مصائب شیرین»، داستان دختری را روایت می‌کند که برای تولد ۱۸سالگی خود، پدر و مادرش را به جایی ناآشنا دعوت می‌کند و آنها در این سفر زندگی‌ گذشته خود را مرور می‌کنند.

اما این فیلم شکست بسیار بدی را در اکران تجربه کرده است، در سه روز نخست اکران،‌ فروش فیلم تنها ۵۴میلیون تومان بوده است. این در حالی است که بازی مرحوم رضا داوودنژاد در این فیلم احتمالا سوگ مرگش را برای بسیاری از سینماگران تازه خواهد کرد. به هر روی، انتظار می‌رفت فیلم علیرضا داوودنژاد که البته محصول سال ۱۳۹۷ است، فروش بسیار بالاتری از این رقم‌ها داشته باشد. به نظر می‌رسد تاکید داوودنژادها به استفاده از اعضای خانواده به عنوان بازیگر، از جمله نکاتی باشد که چندان خوشایند سینمایی‌ها و سینماروها نیست.