سپیدموی سینمای ایران در اسکار

بیل کرامر، مدیر عامل آکادمی، و جانت یانگ، رئیس آکادمی، در این باره گفتند: «از اعضای جدید آکادمی امسال استقبال می‌کنیم و بسیار هیجان‌زده هستیم. این هنرمندان و متخصصان بسیار بااستعداد از سراسر جهان تاثیر قابل‌توجهی بر جامعه فیلم‌سازی ما گذاشته‌اند.»

بیضایی سینماگر سرشناس ایرانی در دو شاخه کارگردانی و نویسندگی برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده است. او یکی از ۸ نفری است که امسال در بیش از یک شاخه به عضویت آکادمی درآمده است.

«رگبار»، «باشو غریبه کوچک»، «مرگ یزدگرد»، «چریکه تارا»، «کلاغ»، «سفر»، «مسافران»، «شاید وقتی دیگر»، «سگ‌کشی» و ... از جمله آثار سینمایی این کارگردان است که در عرصه تئاتر هم فعال است. همچنین مریم کشاورز در بخش نویسندگی و نسیم گرجی تهرانی در بخش تدوین و یگانه مقدم انیمیشن‌ساز ایرانی برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده‌اند.

لیلی گلدستون ستاره فیلم «قاتلان ماه کامل»، سلین سانگ کارگردان فیلم «زندگی‌های گذشته»، آلیس دیوپ کارگردان فرانسوی و بازیگرانی چون جسیکا آلبا، کاترین اوهارا و فیونا شاو از جمله ۴۸۷ هنرمندی هستند که برای پیوستن به آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دعوت شده‌اند.

در میان دعوت‌شدگان امسال، ۷۱ نامزد اسکار و ۱۹ برنده اسکار به چشم می‌خورند.

اگر همه این هنرمندان دعوت آکادمی اسکار را بپذیرند، تعداد اعضای آکادمی به ۱۰۹۱۰ نفر می‌رسد که از این تعداد ۹۹۳۴ نفر واجد شرایط رای دادن در نود و هفتمین دوره اسکار در سال ۲۰۲۵ خواهند بود.

دیگر ایرانیان عضو آکادمی

شمار قابل توجهی از سینماگران ایرانی در آکادمی اسکار عضویت دارند. اگر مدعوین ایرانی اسکار در سال جاری،‌ این دعوت را بپذیرند، شمار اعضای ایرانی آکادمی به ۳۵ نفر خواهد رسید.

تاکنون تنها دو ایرانی، یعنی اصغر فرهادی و محمد رسول‌اف، هم‌زمان در دو بخش نویسندگی و کارگردانی حضور دارند.

پیش از این در سال ۱۳۹۵ نیز آکادمی از عباس کیارستمی دعوت کرده بود تا به این نهاد سینمایی بپیوندد، اما متاسفانه مرگ کیارستمی،‌ فرصت بررسی این دعوت را به او نداد.

به هر روی در آکادمی، سینماگران ایرانی مطرحی چون رخشان بنی‌اعتماد، لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی، نرگس آبیار، ستار اورکی،‌ امیر جدیدی،‌ محمدرضا دلپاک، حسین جعفریان، بهمن قبادی و ... حضور دارند.

طبق مقررات و اساسنامه آکادمی، هر فردی برای عضویت در این آکادمی باید به نوعی در صنعت فیلم‌سازی فعال باشد و «سطح بسیار عالی از کیفیت و صلاحیت را داشته باشد».

وظایف و اختیارات اعضای آکادمی

اعضای آکادمی از امتیازات ویژه‌ای برخوردارند. به عنوان مثال ورود مجانی و نامحدود به تمام سالن‌های سینما در سراسر آمریکا، دعوت به جلسات اکران ویژه و پرزرق‌وبرق و بالاخره دریافت حجم زیادی از دی‌وی‌دی و حتی فیلم‌نامه همه فیلم‌های سال به صورت رایگان.

هر عضو آکادمی می‌تواند بین یک تا ده فیلم را در بخش بهترین فیلم اسکار معرفی کند. اما در بخش‌های دیگر جوایز اسکار فقط اعضایی که دست‌اندرکار همان بخش هستند می‌توانند نامزد معرفی کنند. کسانی که تنها در بخش کارگردانی عضویت دارند،‌ تنها می‌توانند پیشنهاد نامزدی فیلم‌ها را در بخش کارگردانی ارائه کنند.

تنوع نژادی و جنسیتی

در سال‌های اخیر، آکادمی تلاش‌های خود را بر افزایش تنوع در میان شاخه‌های خود متمرکز کرده است. تعداد مدعوین در چند سال گذشته در حدود ۴۰۰ نفر در هر سال باقی مانده است که نسبت‌به ۸۱۹ دعوت‌شده در سال ۲۰۲۰کاهش یافته است. آکادمی اسکار اعلام کرده دعوت‌شدگان امسال شامل ۴۴درصد زنان، ‌‌افزایش ۴درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳‌، و ۴۱درصد از اقلیت‌های قومی و نژادی، ‌‌۷درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۳‌ است. در مجموع ۵۶ کشور و منطقه خارج از ایالات متحده در میان اعضای جدید حضور داشتند که ۵۶ درصد از دعوت‌شدگان را تشکیل می‌دادند. با اضافه شدن اعضای سال ۲۰۲۴، آکادمی اکنون شامل ۳۵درصد زن، ۲۰درصد از اقلیت‌های نژادی و ۲۰درصد از کشورها و مناطق خارج از ایالات متحده است.

آکادمی سال گذشته از ۳۹۸عضو جدید از جمله تیلور سوئیفت، هوی کوان بازیگر برنده اسکار و ستارگانی مانند پل مسکال و آستین باتلر برای پیوستن به آکادمی اسکار دعوت کرد.