یاد بزرگان موسیقی در یک جشن

در ابتدای مراسم که از سال ۱۳۹۴ با هدف نکوداشت و قدردانی از استادان موسیقی ایران برگزار می‌شود، پیام فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دان پیشکسوت و نامدار ایران برای حاضران پخش شد و سپس حسین علیزاده، آهنگساز شناخته‌شده ایرانی، با اشاره به اهمیت رویداد سال‌نوای موسیقی، بر نقش این نهاد مستقل در به‌ وجود آوردن تفکری نو در موسیقی ایران و همچنین لزوم وجود چنین مراسمی برای نزدیک‌تر کردن موسیقی‌دانان و به‌وجود آوردن فضایی متفاوت تاکید کرد.

تقدیرها

در ادامه قطعاتی از آثار احمد پژمان، نوین افروز، پیمان یزدانیان، مهران روحانی، محمدرضا درویشی و حمید متبسم با حضور نوازندگان جوان نواخته و از این هنرمندان تجلیل شد.همچنین از پوستر ویژه‌ و اختصاصی زنده‌یادان مصطفی کمال پورتراب، والودیا تارخانیان، محمد‌تقی مسعودیه، هرمز فرهت، فرامرز پایور، امیراشرف آریان‌پور و گلنوش خالقی، رونمایی و لوح یادبود سال‌نوا به خانواده‌های این هنرمندان ماندگار موسیقی ایران اهدا شد.

نشان سال‌نوا

سپس برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد معرفی شدند. «نشان ‌سال‌نوای موسیقی ایران» به عنوان بخش جدید سال‌نوا معرفی و از فعالیت‌های موسیقی چهار مرکز فرهنگی تجلیل شد. در این قسمت از برنامه، نشان سال‌نوا به انجمن فیلارمونیک ایران، خانه هنر خرد و خانه پایور، انتشارات پارت و مجموعه شهرصدای پارسیان، به پاس فعالیت‌های اثرگذار فرهنگی و موسیقایی اهدا شد. نشان و لوح سال‌نوا به شهرداد میرزایی، علی صمدپور، نگار مفیدی و آیدا الفت، نمایندگان و مدیران این مراکز فرهنگی، اهدا شد.

یادنشان موسیقی

بخش پایانی مراسم به بخش «یادنشان موسیقی ایران» اختصاص داشت. در این بخش، یادبود پانزده هنرمند موسیقی ایران که در فاصله‌ سال‌نوای ششم تا پایان بهار ۱۴۰۳ از میان ما رفتند برگزار و از یادنشان زنده‌یادان داوود جعفری امید، امیرتیمور پورتراب، علی اکبرپور، محمد اسماعیلی، منوچهر اسلامی، حسن ناهید، محسن افتاده، محمود جعفری، جمشید عندلیبی، مینو افتاده، حسین زمان، امیرفرشید رحیمیان، لیلی افشار، آیدین الفت و پورنگ پورشیرازی رونمایی شد.در قسمت یادنشان، لوح یادبود و سند نهال‌های درخت که به نام پانزده هنرمند این بخش در پارک ملی توران و به همت «گروه درختکاری بازدم» کاشته شده است، به خانواده‌های این موسیقی‌دانان اهدا شد.کیخسرو پورناظری، فریدون شهبازیان، پشنگ کامکار، علی جهاندار، ارسلان کامکار، صدیق تعریف و ... از جمله مهمانان حاضر در آیین هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران بودند.