ششمین فیلم فرهادی در آلمان و فرانسه

اصغر فرهادی بار دیگر در صدر خبرهای سینمایی قرار گرفته و این بار سفر او به آلمان و ساختن فیلمی در این کشور نام او را در محافل هنری و سینمایی مطرح کرده است. فرهادی که دو بار با دستانی پر از آلمان به ایران برگشته، یک بار خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای «درباره الی...» از جشنواره برلین دریافت کرده و یک بار با خرس طلایی برای «جدایی نادر از سیمین» نام ایران را بر سرزبان‌ها انداخته، حالا برای ساخت فیلمش و گذراندن انجام امور پژوهشی بورس موسسه DAAD به آلمان رفته است.

زمانی که «جدایی نادر از سیمین» تا این حد مطرح نشده بود و هنوز حواشی ایجاد شده برای آن پررنگ‌تر از اصل بود،‌ خبر رفتن فرهادی از ایران به آلمان به گونه‌ای دیگر مطرح می‌شد؛ لحن نوشته‌ها در این زمینه نگران خروج مغز متفکر فیلمسازی این روزهای سینما از کشور بود و دلسوزترها به دنبال ارائه راهکاری برای حفظ این سینماگر در کشور بودند تا اینکه روشن شد فرهادی قصد سفر دائمی ندارد و حضور در خارج از کشور مقطعی و برای ساخت فیلم است.

اما گویا علاقه آلمانی‌ها به فرهادی بیش از سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم جدید است و آنان از این هنرمند ایرانی برای انجام امور پژوهشی بورس موسسه DAAD دعوت به عمل آوردند. فرهادی هم چهارشنبه هشتم تیرماه ایران را ترک کرد و راهی آلمان شد تا این دوره را بگذراند و در ادامه به ساخت فیلم تازه‌اش برسد. فرهادی که با ساخت «جدایی نادر از سیمین»‌ بعد از موفقیت‌های «درباره الی...» نشان داد زمان زیادی از عمر خود را در هیجان توجه افراد به اثرش سپری نمی‌کند،‌ این بار هم با فاصله‌ای حدود یک سال از ساخت پنجمین فیلمش قصد دارد فیلم ششم خود را بهار سال ۲۰۱۲ در آلمان و فرانسه بسازد.

پیش از این در خبرها آمده بود فیلم فرهادی درباره درگیری‌های یک زن ایرانی، زنی آلمانی و مردی آلمانی ترک است که در تازه‌ترین خبر منتشر شده از سوی کمپانی «ممنتو فیلمز» در کل داستانی نسبتا متفاوت اعلام شد.

وب‌سایت بریتانیایی اسکرین دیلی اول ژوئن (۱۰ تیرماه) به نقل از موله گای در مورد بازیگران نوشت: «طاهر رحیم، بازیگر جوان فرانسوی نقش اصلی فیلم جدید فرهادی را بازی خواهد کرد. او سال ۲۰۰۹ در فیلم «یک پیشگو» به کارگردانی ژاک اودیار که برنده جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن شد، نقش‌آفرینی کرد.»

گویا قصه فیلم جدید فرهادی که هنوز عنوان آن اعلام نشده دارای ابهامات و پیچیدگی‌های فراوانی است. با توجه به اینکه فرهادی فیلم جدید خود را خارج از کشور خواهد ساخت، احتمال همکاری او با عوامل خارجی در پشت دوربین وجود دارد، اما هنوز خبری رسمی در این زمینه منتشر نشده است.

زبان اصلی ششمین فیلم فرهادی انگلیسی است و ۲۰ درصد آن غیرانگلیسی خواهد بود. فرهادی هنوز بازیگر زن فیلم جدید خود را انتخاب نکرده است.