پرواز پوستر ضدجنگ

درباره پوستر

شعار «همه چشم‌ها به رفح دوخته شده» از بیانیه ریک پیپرکورن، مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در اراضی اشغالی فلسطین، نشات گرفته است. او این اظهارات را در ماه فوریه پس از آن بیان کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دستور تخلیه رفح را صادر کرد و پیش‌بینی می‌شد به‌زودی به این مناطق حمله کند.  محتوای بصری این پوستر توسط ابزارهای هوش مصنوعی ساخته شده و چادرهایی را در اردوگاهی وسیع نمایش می‌دهد که در میانه آن شعار «All Eyes On Rafah» نقش بسته است. «رفح» منطقه‌ای در جنوب غزه است که پناهگاه آوارگان جنگ بوده و آنها در چادرهای امن سازمان ملل اسکان داده شده بودند.  این پوستر عمدتا از طریق ویژگی استوری اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده و سلبریتی‌ها، ورزشکاران و افراد مشهور بسیاری آن را بازنشر کرده و به صورتی پیش‌بینی‌نشده کمپینی بزرگ را شکل داده‌اند.  اینستاگرام در ماه‌های اخیر به عنوان یک رسانه مهم برای روزنامه‌نگاران فلسطینی و حامیان فلسطینی‌ها ظاهر شده و این در حالی است که چند هفته پیش مالک کمپانی متا اعلام کرده بود که تلاش دارد انتشار محتواهای سیاسی را در اینستاگرام محدود کند. برخی نیز نسبت به طراحی این پوستر انتقاداتی را مطرح کرده‌اند. منتقدان می‌گویند که تصویر «همه چشم‌ها به رفح دوخته شده» خشونتی را که در واقع روی زمین رخ می‌دهد به تصویر نمی‌کشد، بیانگر جنایات رژیم صهیونیستی نیست و به‌نوعی در جهت تلطیف کشتار دسته‌جمعی فلسطینیان عمل کرده است.

با‌این‌حال برخی دیگر می‌گویند که این تصویر با توجه به ویژگی‌های بصری‌اش که نمایانگر خشونت نیست، توانسته مورد توجه قرار بگیرد. از سویی دیگر بعد از بازنشر گسترده این پوستر، انتشار ویدئویی از رفح که توسط روزنامه‌نگاران فلسطینی ضبط شد در اینستاگرام محدود و در برخی موارد از شبکه‌های اجتماعی حذف شده است.  یکی از سخنگویان اینستاگرام در همین رابطه به ان‌بی‌سی نیوز گفته که این شرکت محتوا را به دلیل ماهیت خشونت‌آمیز و گرافیکی آن حذف کرده چون خط‌مشی‌های پلتفرم را نقض می‌کند.  

حمایت از کمپین «همه چشم‌ها به رفح دوخته شده» در سطح جهانی هم افزایش یافته و سازمان‌هایی مانند «کودکان را نجات دهید»، «آکسفام»، «آمریکایی‌ها برای عدالت در فلسطین» و «کمپین همبستگی فلسطین» نیز این شعار را استفاده کرده‌اند. هشتگ AllEyesOnRafah# بیش از ۱۹۵هزار پست و میلیون‌ها بازدید در رسانه‌های اجتماعی به دست آورده و در شبکه اجتماعی اینستاگرام ترند شده است.

کمپین اینستاگرامی در ایران

در ایران نیز هم‌زمان با حمایت جهانیان از کمپین یاد‌شده، بسیاری از کاربران اینستاگرام این پوستر را بازنشر کردند. نخستین اکانت‌های ایرانی حوالی ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه این پوستر را استوری کردند و به فاصله کمتر از پنج ساعت طبق برخی برآوردها بیش از ۲۰۰هزار کاربر ایرانی اینستاگرام به این کمپین پیوستند. شمار ایرانیان حاضر در این کمپین بر اساس تخمین‌ها و برآوردهای رسانه‌ای بیش از یک‌میلیون بوده است. شمار قابل‌توجهی از کاربران ایرانی، از جمله هنرمندان و ورزشکاران مطرح، نیز با بازنشر این پوستر، ضمن اعلام همبستگی عمومی علیه جنایات رژیم صهیونیستی، نگرانی و خشم خود را از تداوم مرگ شهروندان فلسطینی در جریان جنگ اسرائیل و حماس ابراز کرده‌اند.