نخلی در سایه حاشیه‌ها

به احترام لوکاس

در مراسم اختتامیه طبق قرار قبلی از جرج لوکاس، سینماگر معروف آمریکایی، با دریافت نخل افتخاری از دستان فرانسیس فورد کاپولا تقدیر شد. لوکاس پیش از اینکه جایزه را دریافت کند، در سالن مراسم با تشویق ایستاده چنددقیقه‌ای مواجه شد و چشمانش اشکبار شد. وقتی کاپولا روی صحنه رفت، آن دو یکدیگر را در آغوش گرفتند. کاپولا در سخنرانی خود اولین ملاقاتش با لوکاس را به یاد آورد و گفت او در صحنه فیلم‌برداری فیلمش «رنگین‌کمان فینیان» در سال ۱۹۶۸ وی را تحت‌تاثیر قرار داد. کاپولا گفت: از اینکه او کسی از نسل خودم بود خوشحال بودم و پیشنهاد دادم هر روز بیاید، اما فقط به یک شرط؛ هر روز یک پیشنهاد درخشان ارائه کند که به طور مداوم این کار را انجام داد و با آن ارتباطی آغاز شد که یک عمر ادامه دارد.

کاپولا همچنین از زمانی یاد کرد که فیلم اقتباسی لوکاس توسط صاحبان کمیک استریپ «فلش گوردون» رد شد. کاپولا گفت: او به من نگاه کرد و گفت: خب، من فیلم خودم را می‌سازم، آن را «نبرد ستارگان» یا «جنگ ستارگان» یا چیزی شبیه این می‌گذارم. کاپولا تاکید کرد که لوکاس باید این کار را انجام می‌داد و با تبریک به وی افزود: نه تنها من و بسیاری از دوستانت به تو افتخار می‌کنیم، بلکه دنیا اینجاست و به احترام تو افتخار می‌کند. لوکاس هم ضمن دریافت جایزه گفت: نمی‌توانم به اندازه کافی از همه شما تشکر کنم، زیرا من فقط بچه‌ای هستم که در یک تاکستان در مودستو کالیفرنیا بزرگ شده و با فرانسیس در سانفرانسیسکو فیلم می‌سازد. لوکاس با نگاهی به ۶۰ سال فعالیت خود در صنعت سینما، اضافه کرد که در حال حاضر قطعا دنیا تغییر کرده و در پایان گفت: در واقع هرگز به عنوان کارگردان فیلمی در هالیوود نساخته‌ام، بنابراین حضور در اینجا باعث افتخار است.

برندگان کن ۲۰۲۴

نخل طلا: دنبال کردن جوایز در کن همیشه موضوعی مهم برای رسانه‌ها بوده است؛ اینکه چه کسی نخل طلا را در دستانش خواهد گرفت؟ امسال برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها،‌ شان بیکر که عمده شهرتش را مدیون فیلم‌سازی مستقل و البته کم‌بودجه است، به خاطر ساخت فیلم «آنورا» در بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی جهان تقدیر شد و نخل طلا را به خانه برد. این کمدی-درام آمریکایی با بازی مایکی مدیسون در نقش آنورا درباره زنی است که با یک الیگارش روس ازدواج می‌کند و باید با مخالفت پدر و مادرش که خواهان ابطال ازدواج هستند، مقابله کند.

جایزه بزرگ: فیلم «همه آنچه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» ساخته پایال کاپادیا به عنوان اولین فیلم هندی که در ۳۰ سال اخیر به بخش رقابتی کن راه یافته است، جایزه بزرگ را از آن خود کرد. داستان این فیلم در بمبئی می‌گذرد و درباره دو پرستار است که با هم به یک شهر ساحلی سفر می‌کنند.

بهترین فیلم‌نامه: این جایزه به فیلم ترسناک «مواد» به کارگردانی کورالی فارگیت تعلق گرفت.

بهترین بازیگر زن: جایزه بهترین بازیگر زن به مجموعه بازیگران زن فیلم «امیلیا پرز»،  شامل آدریانا پاز، زویی سالدانا، کارلا سوفیا گاسکون و سلنا گومز، به صورت مشترک اهدا شد.

بهترین بازیگر مرد: جسی پلمونز برای بازی در فیلم «انواع مهربانی» ساخته یورگوس لانتیموس برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

جایزه هیات داوران: ژاک اودیار، کارگردان برنده نخل طلا، جایزه هیات داوران را برای فیلم مهیج «امیلیا پرز» دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران: هیات داوران یک جایزه ویژه هم به محمد رسول‌اف برای «دانه انجیر معابد» اهدا کرد. این فیلم همچنین برنده جایزه فیپرشی کن شد.

بهترین کارگردان: در‌حالی‌که بسیاری منتظر بودند تا لانتیموس جایزه را بگیرد، جایزه بهترین کارگردان به میگوئل گومز، فیلم‌ساز پرتغالی، برای «گرند تور» اهدا شد.

فیلم اول: دوربین طلایی بهترین فیلم‌ اول در تمام بخش‌ها به «آرماند» ساخته نویسنده و کارگردان نروژی، هالفدان اولمان تونده، از بخش نوعی نگاه رسید.

فیلم کوتاه: نخل طلای بهترین فیلم کوتاه هم به «مردی که نمی‌توانست ساکت بماند» ساخته نبوشا اسلیپچویچ اهدا شد.

مستند: جایزه طلایی بهترین فیلم مستند که عصر جمعه اهدا شد هم به «ارنست کول: گمشده و پیدا شده» ساخته رائول پک و «پرهیز از آب» اثر نادا ریاض ایمن الامیر رسید.